• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Speciellt speciella speciallärare. En kvantitativ studie om speciallärare med specialisering utvecklingsstörnings yrkesroll.

Abstract
Nyckelord: Speciallärare, specialisering utvecklingsstörning, yrkesroll, handlingsutrymme, speciallärarutbildning, professionalisering, kunskapsutveckling, specialpedagogisk kompetens, specialpedagogiska perspektiv. Abstract Våren 2011 beslutades att lärare ska ha speciallärarexamen med specialisering utvecklingsstörning för att undervisa och bedöma/betygsätta i särskolan (SFS 2011: 186). Den nya speciallärarutbildningen med specialisering utvecklingsstörning infördes av regeringen 2011 (Högskoleverket, 2012). Syfte och forskningsfrågor: Studien ämnar beskriva speciallärares upplevelse av sin yrkesroll samt vilket handlingsutrymme deras specialpedagogiska kompetenser har för att förändra synen på elevers  lärande och kunskapsutveckling. Forskningsfrågorna är vilka forum och i vilken omfattning de specialpedagogiska kompetenserna framträder. Samt vilka faktorer som är betydande för vilka specialpedagogiska kompetenser som används. Även speciallärarnas syn på rådande specialpedagogiskt perspektiv undersöks. Metod: En kvantitativ enkät skickades ut till 53 speciallärare (population 83) som utbildats vid ett svenskt universitet mellan 2011-2016. Enkäten besvarades av 45 speciallärare (svarsfrekvens 54.2%). Vid genomgång av resultatet analyseras speciallärarens arbetsuppgifter i ljuset av professionaliseringsteorier, specialpedagogiska perspektiv och förklaringsmodeller, Bergs frirum, proaktiva och reaktiva verksamhetskulturer. Resultat: Speciallärarna arbetar förebyggande stöttande och rådgivande. Det finns ett outnyttjat frirum, kampen om frirummet är betydande för huruvida speciallärarens yrkesroll kommer att kunna svara upp till regeringens intentioner om en förändring av särskolan som en del i strävan mot en skola för alla (SFS, 2011:186). Det finns framträdande arbetsuppgifter för yrkesrollen bland annat att speciallärare utvecklar och anpassar lärmiljöer samt anpassar och tillhandahåller material för elever med utvecklingsstörning. Speciallärarna
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/48175
Collections
  • Examensarbete avancerad nivå
View/Open
gupea_2077_48175_1.pdf (1.268Mb)
Date
2016
Author
Cederholm, Lisa
Kärnberg, Kristina
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV