Hemvrå eller Dockvrå? En kvalitativ studie om förskollärares syn om genus och lärmiljöer i förskolan.
Abstract
Sammanfattning
Förskolan ska motverka traditionella könsroller och könsmönster. Flickor och pojkar ska utan stereotypa könsroller ges samma möjligheter och liknande förutsättningar att utveckla förmågor och intressen (Skolverket, 2011).
Studiens syfte är därmed att undersöka hur lärmiljöer kan bidra till att utmana eller reproducera genus, genom att studera ett fåtal förskollärares syn på lärmiljöer och barns lek. För att få en fördjupad kunskap och förståelse utgår studien från tre frågeställningar. Metoden i denna studie har varit semistrukturerad intervju och deltagande observation. Fyra förskollärare på fyra olika förskolor har intervjuats med hjälp av fältanteckningar och ljudinspelningar.
Den teoretiska anknytningen som denna studie utgår ifrån är feministiskt poststrukturalistisk teori. De centrala begreppen är; kön och genus, positionering och makt samt normer. Den analyserade empirin visar att förskollärares medvetenhet av hur lärmiljöers benämningar påverkar barnen, det är av stor betydelse för vilken uppfattning barnen får av hur respektive kön bör vara och bete sig. Några förskollärare upplever att det finns en viss skillnad på vad för lekar som uppstår bland flickor och pojkar. Samtidigt som de andra förskollärarna menar att flickor och pojkar leker tillsammans. Förskollärares förhållningssätt och hur de utformar lärmiljöerna har stor betydelse för barns lek och lärande utifrån normer och genus. I resultatet problematiserar förskollärarna förskolans styrdokument och anser att den är tolkningsbar och därmed skapas det svårigheter på vilket sätt riktlinjerna ska utföras. Alla förskollärare är eniga om att föräldrarna och hemmet har en påverkan på barnen om vilka föreställningar de har kring kön och genus.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2016Author
Johansson, Linnea
Jansson, Josefine
Language
sv