• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Barns delaktighet i samling. En jämförande studie i Sverige och Spanien

Abstract
Abstract Syftet med studien är att jämföra barns delaktighet i samling utifrån förskollärarnas barnsyn i olika länder, samt vilka möjligheter och hinder som uppstår. Undersökningen utförs i Sverige och Spanien som båda utgår ifrån den svenska förskolans läroplan (2011). Vår upplevelse är att barns delaktighet är begränsad i samlingar och beroende av förskollärarnas uttalade och uppvisade barnsyn, vilket väckt vårt intresse för ämnet. Vår frågeställning är: • Hur påverkar förskollärarnas uppvisade barnsyn barns delaktighet i samling? • Vilka mönster finns i förskollärarna förhållningsätt kring delaktighet mellan de undersökta förskolorna i de olika länderna? För att samla material har vi använt oss av enkäter och observationer som har filmats. Analyser av material såsom enkäter och filmer har gjorts utifrån sociokulturellt teori, där det kompetenta barnet lyfts fram som centralt i vårt analytiska ramverk. Resultat som framkommer av enkätsvaren är att den uttalade barnsynen från alla förskollärare oavsett land lutar åt tilltron till det kompetenta barnet och att barns delaktighet är av betydande vikt. Observationsresultaten på våra undersökta förskolor visar att förskollärarna uppvisade barnsyn inte alltid följer den uttalade barnsynen och att resultatet till viss del skiljer sig mellan länderna. Ett analysschema har utformats som innefattar två barnsyner, det kompetenta barnet och det lärarstyrda perspektivet. Vi utgår ifrån förskollärarnas enkäter, som visar förskollärarnas uttalade barnsyn som jämförs med deras uppvisade barnsyn i samlingen. Jämförelsen mellan länderna visar i vår studie på att förskolan i Spanien som vi observerat är mer lärarstyrd och barnen har således inte samma möjlighet till delaktighet. I vår studie följer förskollärarna i Sverige mer sin uttalade barnsyn om det kompetenta barnet och ger barnen större utrymme och delaktighet.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/48194
Collections
  • Examensarbete grundnivå
View/Open
gupea_2077_48194_1.pdf (758.5Kb)
Date
2016
Author
Drakenhammar, Emelie
Cederquist, Ann-Sofie
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV