"Jag tror att det har öppnat upp ögonen lite grann..." - Pedagogers utsagor om Grön Flagg
Abstract
Abstract
Syftet med detta examensarbete är att undersöka pedagogers uttalanden om sitt arbete med Grön Flagg, erfarenheter och åsikter i förhållande till undervisningssätt, barnens lärande och läroplanens mål. Våra frågeställningar är:
• Hur beskriver pedagoger att valet av Grön Flagg har påverkat sättet att arbeta med hållbar utveckling?
• Hur beskriver pedagoger att arbetet med Grön Flagg påverkar deras möjlighet att nå läroplanens mål rörande hållbar utveckling?
• Vilket lärande om hållbar utveckling beskriver pedagoger att arbetet med Grön Flagg leder till hos barnen?
Studien är kvalitativ och datainsamlingsmetoden är intervjuer. Vi har intervjuat sju pedagoger som arbetar med Grön Flagg i förskolan. I analysen har vi tagit inspiration från den fenomenografiska ansatsen.
Vårt resultat visar att pedagogerna beskriver att Grön Flagg påverkar deras sätt att arbeta med hållbar utveckling. De talar om att hållbar utveckling har fått större utrymme och uppmärksammas mer av pedagogerna. Vidare uttrycker de att Grön Flagg har lett till ökad samverkan och bidragit till nytt innehåll i verksamheten. Resultaten visar också att pedagogerna beskriver att Grön Flagg stödjer dem i att nå läroplanens mål genom att läroplansmålen är kopplade till Grön Flaggs utvecklingsområden och att den rapport de skriver innefattar reflektion kring vilka mål de uppnått. Dessutom visar resultaten att pedagogerna uttrycker att Grön Flagg bidrar till barnens lärande om hållbar utveckling vilket de berättar synliggörs i kommunikation med barnen och i observation av deras handlande och talande. Pedagogerna uttrycker utöver det de vet att barnen lär sig, en hoppfullhet om vad de kan tänkas lära sig. Dessutom nämner de kritiska aspekter för barns lärande om hållbar utveckling.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2016Author
Fransson, Frida
Fredriksson, Annie
Language
sv