Show simple item record

dc.contributor.authorZander, Fridasv
dc.contributor.authorZackrisson, Hannasv
dc.date.accessioned2016-10-05T10:28:05Z
dc.date.available2016-10-05T10:28:05Z
dc.date.issued2016sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/48197
dc.description.abstractVi som skriver detta arbete har från tidigare erfarenheter inom förskoleverksamheten upplevt att pedagoger sällan deltar i den fria leken i förskolan, samt att de pedagoger som främst deltar aktivt är vikarier. Med denna bakgrund har syftet för denna studie varit att undersöka om och i så fall hur pedagogerna deltar i den fria leken samt hur detta skulle kunna relateras till barnens agerande. Studien har utgått ifrån följande frågeställningar: * På vilket sätt agerar pedagogerna när de deltar i barns fria lek? * Vilka samband kan urskiljas mellan pedagogernas deltagande och barnens agerande i den fria leken? Den metod som använts för studien är observationer utifrån ett observationsprotokoll samt tillhörande fältanteckningar. Genom denna metod fick vi ett material bestående av 19 stycken observationer där pedagoger deltagit i barns fria lek. Arbetet har utgått ifrån ett sociokulturellt perspektiv på lärande och kunskap eftersom det ämne som berörs fokuserar på samspel mellan individer samt ett kollektivt lärande. Analysen av materialet har därmed haft ett sociokulturellt perspektiv som utgångspunkt och resultatet har analyserats i förhållande till tidigare forskning. De resultat som framkommit är att pedagoger sällan deltar i den fria leken i förskolan. När pedagogerna deltar sker detta i olika sorters lekar och pedagogerna agerar på olika sätt, vilket vi har definierat som att de antar olika roller. Det har även visat sig att det främst är de utbildade pedagogerna som deltar i den fria leken. Gällande barns agerande har tre olika roller kunnat urskiljas i samband med pedagogers deltagande. Den vanligaste formen för deltagande från barnens sida var aktivt deltagande, men även roller som ledare och följare har kunnat synliggöras.sv
dc.language.isosvsv
dc.title"Riktiga fröknar leker inte" - En Empirisk undersökning om pedagogers deltagande i den fria lekensv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentInstitutionen för pedagogik, kommunikation och lärandesv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record