Ett gränsfall?
dc.contributor.author | Abarca Carvajal, Carlos | sv |
dc.contributor.author | Arkevall, Jenny | sv |
dc.date.accessioned | 2016-10-05T10:28:06Z | |
dc.date.available | 2016-10-05T10:28:06Z | |
dc.date.issued | 2016 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/48199 | |
dc.description.abstract | De nationella proven i matematik har idag en kompensatorisk kravgränssättning i förhållande till de förmågor som enligt läroplanen skall bedömas icke-kompensatoriskt då kursbetyg bestäms. Denna undersökning behandlar ämnet om huruvida det är möjligt att applicera en ickekompensatorisk modell för betygsättning på dagens nationella prov i matematik. Vi har analyserat två nationella prov i matematik 2c på gymnasiet och har utifrån dessa räknat ut nya kravgränser med två icke-kompensatoriska metoder. De resultat vi kommit fram till är att det är fullt möjligt att ha en kravgränssättning som är icke-kompensatorisk på detta vis, dock skulle detta betyda ett sänkt betygssnitt på provet, trots att kravgränserna vid en snabb anblick kan se enklare ut. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.title | Ett gränsfall? | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Institutionen för didaktik och pedagogisk profession | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |