Vad är ett nyanserat resonemang? En fenomenografisk studie på elever i grundskolan och deras uppfattning av värdeorden i kunskapskraven
Abstract
Kunskapskraven är ständigt diskuterade och det är en diskussion som förs på olika nivåer.
Som lärare måste du däremot förhålla dig till dem och framför allt arbeta med dem. Det finns
olika svårigheter med kunskapskraven. En av dem är värdeorden och i samhällskunskap ska
du resonera nyanserat om hur samhället och individer påverkas av varandra. Vad är
egentligen ett nyanserat resonemang? Vad är inte ett nyanserat resonemang? Vet lärare? Vet
elever? Vet Skolverket?
Syftet med uppsatsen är att undersöka vilka uppfattningar elever i årskurs 9 har om värdeordet
nyanserat samt om eleven tror att eleven kan föra ett nyanserat resonemang.
Studien har en fenomenografisk ansats, det är en kvalitativ metod som syftar till att undersöka
och beskriva elevers skilda uppfattningar om ett fenomen. De fenomen som undersöks är
kopplade till syftet och studien utförs med semistrukturerade intervjuer.
Resultatet visar att ingen elev kan med säkerhet avgöra vad ett nyanserat resonemang är men
samtidigt tror samtliga elever på sin egen förmåga att kunna föra det.
En anledning till att eleverna inte vet vad det är kan vara otillräcklig ordförståelse, eleverna
förstår helt enkelt inte orden i kunskapskraven. En annan förklaring kan vara att lärarna inte
arbetat tillräckligt mycket med att tydliggöra kunskapskraven. Uppsatsen efterfrågar
avslutningsvis vidare forskning på förhållandet skolverket-läraren-elev och hur tolkningen av
kunskapskraven rent praktiskt går till mellan aktörerna och således vilket resultat det får på
elevens lärande.
Degree
Student essay