• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete grundnivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vad är ett nyanserat resonemang? En fenomenografisk studie på elever i grundskolan och deras uppfattning av värdeorden i kunskapskraven

Abstract
Kunskapskraven är ständigt diskuterade och det är en diskussion som förs på olika nivåer. Som lärare måste du däremot förhålla dig till dem och framför allt arbeta med dem. Det finns olika svårigheter med kunskapskraven. En av dem är värdeorden och i samhällskunskap ska du resonera nyanserat om hur samhället och individer påverkas av varandra. Vad är egentligen ett nyanserat resonemang? Vad är inte ett nyanserat resonemang? Vet lärare? Vet elever? Vet Skolverket? Syftet med uppsatsen är att undersöka vilka uppfattningar elever i årskurs 9 har om värdeordet nyanserat samt om eleven tror att eleven kan föra ett nyanserat resonemang. Studien har en fenomenografisk ansats, det är en kvalitativ metod som syftar till att undersöka och beskriva elevers skilda uppfattningar om ett fenomen. De fenomen som undersöks är kopplade till syftet och studien utförs med semistrukturerade intervjuer. Resultatet visar att ingen elev kan med säkerhet avgöra vad ett nyanserat resonemang är men samtidigt tror samtliga elever på sin egen förmåga att kunna föra det. En anledning till att eleverna inte vet vad det är kan vara otillräcklig ordförståelse, eleverna förstår helt enkelt inte orden i kunskapskraven. En annan förklaring kan vara att lärarna inte arbetat tillräckligt mycket med att tydliggöra kunskapskraven. Uppsatsen efterfrågar avslutningsvis vidare forskning på förhållandet skolverket-läraren-elev och hur tolkningen av kunskapskraven rent praktiskt går till mellan aktörerna och således vilket resultat det får på elevens lärande.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/48200
Collections
  • Examensarbete grundnivå
View/Open
gupea_2077_48200_1.pdf (956.3Kb)
Date
2016
Author
Forslund, Fabian
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV