Show simple item record

dc.contributor.authorBratt, John
dc.contributor.authorJohansson, Mats
dc.date.accessioned2016-10-05T13:58:33Z
dc.date.available2016-10-05T13:58:33Z
dc.date.issued2016-10-05
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/48242
dc.description.abstractTeknologin har bland annat medfört molnbaserade tjänster, sociala medier och ständig uppkoppling mot internet. Denna teknologi tillsammans med digitala enheter så som smartphones, datorer och surfplattor gör att data flödar oavbrutet i enorma mängder, data som ett flertal författare inom litteraturen benämner Big data. Tidigare forskning har fokuserat mycket på de fördelar Big data kan ge företag. Big data är däremot ett mindre utforskat område när det kommer till hur det används i praktiken, särskilt inom svenska företag. Med utgångspunkt i vad litteraturen anser Big data kan göra för företag syftar denna studie till att lyfta fram hur chefer förhåller sig till Big data och därmed utvidga perspektivet kring begreppet. Vidare har studien som syfte att bringa djupare klarhet i hur Big data genomsyrar de studerade detaljhandelsföretagen. Undersökningen är genomförd med hjälp av kvalitativa intervjuer och är avgränsad till att intervjua chefer i svenska företag inom detaljhandeln. Resultatet från studien visar att flera av cheferna ser Big data som ett diffust begrepp. Fokus ligger istället i den grundläggande innebörden med data-arbetet; att samla mycket information, skapa sig en bild och sedan fatta ett beslut utifrån det, oavsett om det kallas för Big data eller inte. Studien tyder på att Big data kan vara en ompaketering av den befintliga hanteringen av data och information, som respondenterna ofta benämner Business Intelligence. Vad som också framkommer är att Big data inte används som begrepp inom organisationen hos de intervjuade cheferna. Trots detta arbetar däremot flera på det sätt som litteraturen beskriver Big data, ändå vill de inte uttryckligen tala i termer av Big data. Som studien pekar på verkar begreppet försöka fylla en plats som det idag inte finns behov av.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesManagement & Organisationsv
dc.relation.ispartofseries16:22sv
dc.subjectBig datasv
dc.subjectManagementsv
dc.subject, Detaljhandelsföretagsv
dc.titleBig data or Big talk? En studie om chefers perspektiv på begreppet Big data i detaljhandelsföretagsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record