• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Stort och tryggt vs. litet och busigt – En jämförelse av praktiskt motivationsarbete på Systembolaget och Lundalogik

Abstract
Trender i dagens samhälle går mot att erbjuda medarbetare fler kreativa lösningar i hopp om att öka motivationen. Från att lönen har varit den primära motivationsfaktorn ser man idag andra tendenser där personlig utveckling och frihet värderas högre. Vår uppsats syftar till att jämföra det praktiska motivationsarbetet i två på förhand skilda företag, det stabila Systembolaget och det busiga Lundalogik. För att göra detta har vi formulerat huvudfrågeställningen: Hur förhåller sig ett stabilt och ett kreativt företag till motivation i praktiken? För att besvara våra frågeställningar har vi genomfört sex semistrukturerade kvalitativa intervjuer där en chef och två av dennes medarbetare intervjuades på vardera företag. Därefter transkriberades intervjumaterialet, empiri arbetades fram och materialet analyserades. Den sekundära datan hämtades i huvudsak från tryckta källor. Som utgångspunkt har vi valt att använda fyra väletablerade motivationsteorier, vilka är framträdande i såväl teoriavsnitt som analysdel. Studien visar att de två företagen har olika förhållningssätt till motivation. Företagens strukturella förutsättningar och respondenternas personliga egenskaper ligger till grund för hur medarbetarna motiveras. Med utgångspunkt i etablerad teori kan vi konstatera att respondenterna på Systembolaget till stor del drivs av ett samhörighetsbehov medan de på Lundalogik motiveras av ett prestationsbehov.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/48243
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_48243_1.pdf (727.0Kb)
Date
2016-10-05
Author
Edén, Johanna
Österlund, Caroline
Keywords
motivation
Herzberg
Systembolaget
Maslow
Lundalogik
McClelland
Vroom
trivsel
kollegor
delaktighet
företagskultur
samhörighet
prestation
Series/Report no.
Management & Organisation
16:21
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV