• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Stort och tryggt vs. litet och busigt – En jämförelse av praktiskt motivationsarbete på Systembolaget och Lundalogik

Sammanfattning
Trender i dagens samhälle går mot att erbjuda medarbetare fler kreativa lösningar i hopp om att öka motivationen. Från att lönen har varit den primära motivationsfaktorn ser man idag andra tendenser där personlig utveckling och frihet värderas högre. Vår uppsats syftar till att jämföra det praktiska motivationsarbetet i två på förhand skilda företag, det stabila Systembolaget och det busiga Lundalogik. För att göra detta har vi formulerat huvudfrågeställningen: Hur förhåller sig ett stabilt och ett kreativt företag till motivation i praktiken? För att besvara våra frågeställningar har vi genomfört sex semistrukturerade kvalitativa intervjuer där en chef och två av dennes medarbetare intervjuades på vardera företag. Därefter transkriberades intervjumaterialet, empiri arbetades fram och materialet analyserades. Den sekundära datan hämtades i huvudsak från tryckta källor. Som utgångspunkt har vi valt att använda fyra väletablerade motivationsteorier, vilka är framträdande i såväl teoriavsnitt som analysdel. Studien visar att de två företagen har olika förhållningssätt till motivation. Företagens strukturella förutsättningar och respondenternas personliga egenskaper ligger till grund för hur medarbetarna motiveras. Med utgångspunkt i etablerad teori kan vi konstatera att respondenterna på Systembolaget till stor del drivs av ett samhörighetsbehov medan de på Lundalogik motiveras av ett prestationsbehov.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/48243
Samlingar
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
Fil(er)
gupea_2077_48243_1.pdf (727.0Kb)
Datum
2016-10-05
Författare
Edén, Johanna
Österlund, Caroline
Nyckelord
motivation
Herzberg
Systembolaget
Maslow
Lundalogik
McClelland
Vroom
trivsel
kollegor
delaktighet
företagskultur
samhörighet
prestation
Serie/rapportnr.
Management & Organisation
16:21
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV