Digitaliseringen av mathandeln En studie om konkurrens inom mathandelsbranschen på internet
Digitalization of the food trade A study of competition in the internet food trade industry
Abstract
Internet har möjliggjort att nya affärsmodeller har skapats och att existerande har kunnat förändras. En av de affärsmodeller som internet har revolutionerat är matvaruhandeln, vars digitala version växer för varje år. Branschen har en stark tillväxt även om den idag står för en liten del av den totala livsmedelsbranschen. Idag erbjuder flera aktörer i Sverige mathandel via internet. Det innebär att konkurrensen inom branschen är stor och företagen behöver hitta tillvägagångssätt att locka till sig kunder. Frågeställningen för studien är därför: Vilka faktorer är viktiga att beakta för att uppnå konkurrensfördelar med en e-handelstjänst inom livsmedelsbranschen? För att besvara vår frågeställning har vi valt att intervjua företagsrepresentanter som är verksamma i Sverige inom mathandeln på internet. Resultatet från intervjuerna analyserades och jämfördes med relevant litteratur vilket utmynnade i nio faktorer. Faktorerna är viktiga att ta hänsyn till för att man som verksamhet ska kunna vara konkurrenskraftig inom matvaruhandeln på internet. Resultatet från studien visar att information för kunderna ska tydliggöras på ett lämpligt sätt och att kunderna ska involveras i utvecklingsprocessen. Studien visar också att som verksamhet inom mathandel på internet bör att skilja ut sig från konkurrenter och att hitta metoder som gör att kunderna återkommer. En annan viktig faktor är dataanalys samt att efterlikna en fysisk matvarubutik för att locka fler kunder. Framtidens utmaningar innebär att kunna agera hållbart och att möta konkurrensen från de fysiska aktörerna på marknaden.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Other description
Internet has made it possible for new business models to be created and also made it possible for the existing ones to change. One of the business models that the internet has revolutionized is food trade. Food trade on the internet is increasing continuously. The industry has a strong growth although it currently accounts for a small part of the overall food industry. In Sweden today there are several players on the market for the food trade on the Internet. This means that competition in the industry is strong and companies need to find ways to attract customers. The research question of the study is: What factors are important to consider in order to achieve competitive advantages with an e-commerce service in the food industry? To answer our research question, we have chosen to interview representatives of companies who are active in the food trade on the internet in Sweden. The result of the interviews were analyzed and compared with relevant literature, which resulted in nine factors that are important to take into consideration to be able to be competitive as a food retailer on the internet. The study shows that information for customers should be made clear in a suitable way and that customers should be included in the development process. The study also shows that the players should differentiate themselves from competitors to find ways of attracting customers. Another important factor is data analysis and to emulate a physical food store to attract more customers. Future challenges means being able to act sustainably and meet the competition from the physical food stores.
Date
2016-10-14Author
Westerlund, Albin
Wickerström, Christian
Keywords
e-handel
konkurrens
mathandel
internet
Series/Report no.
2016:016
Language
swe