Aktivist 2.0 En fallstudie om digitala mediers roll för ungdomsaktivism inom sociala rörelser
Activist 2.0 A case study on the role of digital media for youth activism in Social Movement Organisations
Abstract
Tillkomsten av digitala medier har skapat nya förutsättningar och metoder for aktivister att
mobilisera sig. Däremot har det utförts få studier om unga aktivisters användande av digitala
medier i syfte att mobilisera och bedriva aktivism. Tidigare forskning försöker förklara mobilisering
ur ett gruppsykologiskt perspektiv utifrån kollektiv identitet. Var studie undersökte unga aktivisters
användande av digitala medier som verktyg for mobilisering. Genom en kvalitativ studie med en
interpretativ forskningsansats har vi med hjälp av litteraturstudier och intervjuer definierat fyra
huvudteman: Förhållanden mellan digital och analog kommunikation, Potentiella risker med digitala
plattformar, Förutsättningar för engagemang samt Identitet och samhörighet. Var slutsats visar att
unga aktivister, som ar medlemmar i en formell social rörelse, främst använder sig av digitala
medier som ett samordningsverktyg och att digitala medier inte ar ett tillräckligt verktyg for att
skapa en kollektiv identitet mellan individer eller gentemot den sociala rörelsen. Detta ar något som
sociala rörelser bor beakta vid mobilisering av unga aktivister for att försäkra sig om rörelsens
överlevnad.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Other description
The advent of digital media has given activists new opportunities to mobilize. However, few studies
have been conducted on young activists' use of digital media in their mobilization and engagement.
Previous research tries to explain mobilization by means of social psychology and collective
identity. Our study examines young activists’ use of digital media as a tool for mobilization. With a
qualitative and interpretative methodology our study, aided by of literary studies and interviews,
defines four main themes; The relationships between digital and analog communication, The
potential risks of digital platforms, Prerequisites for engagement, and Identity and belonging. Our
conclusion shows that young activists mainly used digital media as a tool for coordination and that
digital media alone is not sufficient in creating a collective identity between individuals or towards
the social movement organisation. This is something that social movement organizations must
consider when mobilizing young activists to properly ensure the movement's survival.
View/ Open
Date
2016-10-14Author
Yannelli san Roman, Stefan
Fransson, Nathalie
Keywords
Sociala rörelser
mobilisering
ungdomsaktivism
digital aktivism
kollektiv identitet
Series/Report no.
2016:038
Language
swe