Uppfattningar av IT-stöd på arbetsplatsen Hur skiljer sig uppfattningar mellan grupper med olika IT-vana
Perceptions on IT-support in the workplace How does the perceptions on IT-support differ between groups with various IT-skill
Sammanfattning
Byggindustrin är en bransch som ligger efter andra när det kommer till IT-användning, en stor grupp av personalen har låg eller ingen IT-vana. Detta kan skapa problem när byggindustrin slutligen väljer att göra stora IT-satsningar. Det som undersöks i denna studie är hur uppfattningar om IT-stöd skiljer sig åt mellan grupper med olika IT-vana. Ena gruppen arbetade på kontor med administration och var van att använda IT i arbetet. Denna grupp hade mer övergripande förståelse för hur det kommer att påverka verksamheten. Den andra gruppen som inte var vana vid IT och inte jobbade på kontor var däremot mer inriktade på hur IT-stödet kommer att påverka deras egna arbetsprocesser. För att studera detta har teorin om technology frames of reference använts och en fallstudie i VVS-branschen har genomförts, genom semi-strukturerade intervjuer kartlades uppfattningarna om tre aspekter av IT, Teknisk strategi, Teknikens natur och Teknik i användning. Resultatet av studien visar att grupperna hade liknande inställning till nyttan med IT-stödet men såg nyttan på olika nivåer. Det som studien kom fram till är att Teknisk strategi är den viktigaste faktorn d.v.s. hur det skiljer sig åt mellan dessa två grupperna i hur de uppfattar den strategiska nyttan med IT-stöd.
Examinationsnivå
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Övrig beskrivning
The construction industry in Sweden is far behind other industries when it comes to IT-usage. A big portion of worker have low to no experience in using IT in their work. This might cause a problem when the construction industry finally decides to invest in IT. In this study we examine how the perception of IT differ between groups with varying IT experience. One group who worked in the office with management and was accustomed to using IT at work had a more comprehensive understanding of how it will affect the business. On the other hand, the group who were not used to IT and did not work in an office was more focused on how it will affect their own work processes. To study this, the theory of technology frames of reference was used and a case study in the plumbing industry was carried out, and three aspects of IT was explored, Technical Strategy, Nature of Technology and Technology in Use. The results of this study shows that these groups had a similar attitude to the benefits of IT-support but saw the benefits of IT-support at various levels. The study came to the conclusion that these two groups differ in how they perceive the strategic benefits of IT-support.
Datum
2016-10-14Författare
Svärd, Astrid
Hansson, Fredrik
Nyckelord
Technology frames of reference
Referensramar
Byggindustrin
IT-vana
Serie/rapportnr.
2016:053
Språk
swe