• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Digitala läromedel för adderat lärande En studie om hur digitala lärverktyg används i matematikundervisningen på lågstadiet

Educational software for added learning A study on how digital tools are used in learning mathematics in primary school

Sammanfattning
Digitaliseringen har påverkat samhället genom att IT idag är en naturlig del i många människors vardag. Detta har medfört en förändring inom skolan där eleverna enligt läroplanen ska lära sig att använda IT. Genom att involvera mer IT i skolan har betydelsen av välgjorda digitala läromedel ökat och dess efterfrågan. Syftet med studien är att undersöka hur digitala läromedel används i matematikundervisningen på lågstadiet och på vilket sätt det skulle vara möjligt att använda dem med avseende på att förbättra elevernas kunskaper och lärande i matematikämnet. Genom att utföra en explorativ kvalitativ fallstudie med observation av elever och intervjuer med lärare har det resulterat i fem stycken teman som är viktiga att ta hänsyn till vid utformningen av digitala läromedel, dessa är följande: syfte, individanpassning, förståelse, motivation och utvärdering. Utifrån resultat som framkommit och satts i relation till befintlig kunskap på området har studien kommit fram till ett antal råd för vad digitala läromedel bör innehålla för att bidra med större kunskap och lärande i matematik för elever på lågstadiet. Sammanfattningsvis är vår mest grundläggande slutsats att digitala läromedel bör ha en stark förankring i läroplanen för grundskolan eftersom den talar om vilka kunskaper elever ska ha när de slutar årskurs tre.
Examinationsnivå
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Övrig beskrivning
The digitalizaton of society has influenced society through the fact that IT today is a natural part of peoples lives. It has resulted in a change where IT is a part of the curriculum in our school system. Through the implementing of more IT in our schools the significance of well designed educational software has increased, alongside with the demand. The purpose of this paper is to identify and research how the educational software is used during the mathematics teachings at a primary school level and also determine if there’s a possibility to use them with the purpose of increasing the students knowledge and learning capacity regarding mathematics. Having made an exploratory and qualitative case study where students have been observed and teaching staff’s been interviewed, the study has resulted in five categories which are important to take into account when creating educational software. These five categories are: purpose, personalized, understanding, motivation and evaluation. From the gathered results and the available data and knowledge in the field, this study has reached some conclusions in reference to the content that the educational software should contain to contribute to a broader knowledge and learning for primary school students. Our most foundational conclusion is that educational software should have a firm place in the curriculum of primary schools since it infers to what the lowest level of mathematic skills should be at the end of year three.
URL:
http://hdl.handle.net/2077/48506
Samlingar
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
Fil(er)
Kandidatuppsats_Stenslund_Lindberg (1.888Mb)
Datum
2016-10-14
Författare
Lindberg, Sofie
Stenslund, Jenny
Nyckelord
Digitala läromedel
Matematik
Lågstadiet
Digitalisering
Informationsteknologi
Serie/rapportnr.
2016:024
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV