• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Philosophy,Lingustics and Theory of Science / Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
  • Magisteruppsatser/ Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Philosophy,Lingustics and Theory of Science / Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
  • Magisteruppsatser/ Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”VI KOMMER TA DIN SYNPUNKT OCH ÖNSKEMÅL VIDARE!” En studie om hur och varför offentliga organisationer hanterar klagomål på Facebook

Sammanfattning
Syftet med uppsatsen är att utreda varför offentliga organisationer är aktiva på Facebook och hur de svarar på klagomål där. Uppsatsen använder sig av tidigare forskning om klagomålshantering och använder Davidows (2000) sex faktorer som har visat sig påverka klagomålshantering tillsammans med Benoits (1997) fem strategier organisationer kan använda sig av för att reparera sin image. I uppsatsen används en tudelad metod för att få svar på uppsatsens frågeställningar. För att svara på frågan varför organisationer är aktiva på Facebook och varför de svarar på klagomål där så har tre intervjuer med en anställd från SVT, Systembolaget och Arbetsförmedlingen genomförts. För att svara på frågorna vilka strategier organisationerna använder för att besvara klagomål samt huruvida dessa visat sig vara effektiva i tidigare klagomålsforskning, har en innehållsanalys av 60 klagomål (20 per organisation) från organisationernas Facebooksidor genomförts. Resultatet visar att offentliga organisationerna tycker att det är viktigt att svara på klagomål. Att de i högre utsträckning än privata företag som har studerats i tidigare forskning om klagomålshantering besvarar klagomål på sociala medier. Att organisationer är aktiva på sociala medier för att det är där deras tittare/kunder/brukare finns och för att kunna föra en diskussion och ta in synpunkter från dessa. Resultatet visar att organisationerna svarar på klagomål snabbt. De använder främst trovärdighetsbyggande strategier när de besvarar klagomål. Resultatet visar också att organisationerna, trots att de säger att det är viktigt, sällan använder sig av gott bemötande-strategier när de besvarar klagomål.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/49467
Samlingar
  • Magisteruppsatser/ Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori
Fil(er)
Student essay (965.9Kb)
Datum
2016-11-15
Författare
Eskilsson Almqvist, Teodor
Nyckelord
Social media
klagomål
mellanmänsklig tillit
tillit
Offentliga organisationer
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV