Visa enkel post

dc.contributor.authorStenén, Fredrik
dc.contributor.authorLennesten, Jonas
dc.date.accessioned2016-12-09T12:17:55Z
dc.date.available2016-12-09T12:17:55Z
dc.date.issued2016-12-09
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/50177
dc.descriptionSocial media is well established among users in their private lives and is now starting to take place in companies and organizations as Web 2.0 technology continues to develop. In the search for new ways of communicating internally more companies and organizations are choosing to invest in Enterprise Social Media. As the majority of research in this field take an organizational standpoint, this paper will instead use the perspective of the users with focus on how they experience the use of Enterprise Social Media. The theories on the subject describes a handful of different roles Enterprise Social Media can have and what pros and cons the different roles have. With the help of qualitative interviews with users we have studied which of these theoretical roles that Enterprise Social Media can take in practice. Our empirical data show us that the users experience Enterprise Social Media as Leaky Pipes and Social Lubricant, but do not experience Enterprise Social Media as an Echo Chamber. The data also indicate a new metaphorical role: Enterprise Social Media as a Megaphone.sv
dc.description.abstractSociala medier är väl etablerat bland privatpersoner och börjar nu också ta plats inom företag och organisationer allt eftersom Web 2.0-tekniken fortsätter att utvecklas. I jakt på nya sätt att kommunicera internt väljer fler och fler organisationer att investera i Enterprise Social Media. Då majoriteten av forskningen på området har ett organisationsperspektiv väljer vi istället att utgå från ett användarperspektiv, och hur användarna uppfattar Enterprise Social Media. Teorin inom ämnet beskriver ett antal roller som Enterprise Social Media kan ha och vilka fördelar och nackdelar som finns bland de olika rollerna. Med hjälp av kvalitativa intervjuer med användare har vi studerat vilka av dessa teoretiska roller Enterprise Social Media kan ta i verkligheten. I vår empiriska data har vi sett att användarna upplever rollerna Leaky Pipes och Social Lubricant. Däremot fann vi inget stöd för ESM i rollen som Echo Chamber. Vår data ger även en fingervisning mot en ny roll; ESM i rollen som Megafon.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseries2016:022sv
dc.subjectEnterprise Social Media, ESMsv
dc.subjectSocial Mediasv
dc.subjectSocial Networkingsv
dc.subjectLeaky Pipessv
dc.subjectEcho Chambersv
dc.subjectSocial Lubricantsv
dc.subjectWeb 2.0sv
dc.subjectInternal Communicationsv
dc.titleVilka roller fyller Enterprise Social Media? Enterprise Social Medias olika roller, ur användarens perspektiv.sv
dc.title.alternativeWhat roles can Enterprise Social Media fill? Enterprise Social Media roles, from the users perspective.sv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokTechnology
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentInstitutionen för tillämpad informationsteknologiswe
dc.contributor.departmentDepartment of Applied Information Technologyeng
dc.type.degreeKandidatuppsatsswe
dc.type.degreeBachelor thesiseng


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post