Hälsofrämjande applikationer – vinstskapande gimmick eller värdeskapande produkt? En studie av ramverk och riktlinjer för individens långsiktiga användande av hälsofrämjande applikationer.
mHealth applications – profitable gimmick or value creating product? Exploring design principles and implementations for long-term use of mHealth applications.
Sammanfattning
Utbudet av olika former av hälsofrämjande mobila applikationer har de senaste åren ökat rejält på bland annat App Store och Google Play. Dessa applikationer kan hjälpa användaren att få en bra överblick över sin träning, motivera till fortsatt träning men även hjälpa användaren att få en bättre översikt gällande matintag. Trots hälsofrämjande applikationers framfart de senaste åren visar studier att användandet inte ökar i samma grad som utbudet, och att många användare som provar hälsofrämjande applikationer inte väljer att använda dem som hjälpmedel till sin träning. I denna uppsats undersökte vi hur attityder gentemot designbeslut som ligger till grund för ett flertal hälsofrämjande applikationer kan skilja sig åt beroende på kulturell kontext, och ställer därmed frågan;
”På vilket sätt skiljer sig attityder gentemot designprinciper inom hälsofrämjande applikationer mellan amerikanska och svenska användare?”
Vi utförde en enkätstudie där vi samlade in både kvantitativ och kvalitativ data från respondenter ifrån USA och Sverige där vi undersökte vad de tyckte var relevanta och mindre relevanta delar av hälsofrämjande applikationer. Det vi upptäckte i studien var en markant skillnad i enkätsvaren beroende på om respondenten kom ifrån USA eller Sverige, bland annat att populariteten gällande sociala funktioner i applikationerna skiljer sig beroende på land.
Det betyder att ramverk över hur man bör designa hälsofrämjande applikationer för ett långsiktigt användande inte kan utgå ifrån ett “one size fits all”Ktankesätt, utan ramverk för hur hälsofrämjande applikationer ska utvecklas bör tas fram beroende på vilket land applikationen ska fungera i då kultur, beteende och tekniska krav skiljer sig för potentiella användare.
Examinationsnivå
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
Övrig beskrivning
The range of different kinds of mHealth applications in App Store and Google Play has in recent years increased significantly. These kind of applications can help the user to get an overview of their training, act as a motivational boost but also help the user to track their food intake. Despite the progress of mHealth applications in recent years, studies shows that the use of these applications doesn’t increase as the same rate as the supply, and that users chooses not to use mHealth applications as a tool for their training. In this essay we explored how attitudes regarding design principles that are a common ground for mHealth applications differ based on a cultural context, and therefore asked ourselves;
”In what way do attitudes regarding design principles in mHealth applications differ between american and swedish users?”
We conducted a survey in which we collected both quantitative and qualitative data from residents in United States of America and Sweden, and we examined what kind of features in mHealth applications that the respondents felt was relevant and less relevant. We discovered a remarkable difference in the responses according to whether the respondent came from United States of America or Sweden, including a difference in popularity of social capabilities in the applications depending of country.
This means that a framwork of how to design mHealth applications for a longK term use doesn’t work in a ”one size fits all”K kind of way. Instead a framwork for longKterm use in mHealth applications should be developed according to the country of target groups because of the difference in culture, behaviour and technical requirements of potential users.
Datum
2016-12-09Författare
Holmberg, Sebastian
Svensson, Anders
Nyckelord
hälsa
mHealth
mobilapplikation
design
hälsofrämjande applikationer
Serie/rapportnr.
2015:017
Språk
swe