Göteborgs Operaskatter
Sammanfattning
En musikdramatisk berättelse baserad på operaarior, duetter och ensembler komponerade av tonsättare med göteborgssanknytning.
Med stöd av
Högskolan för scen och musik
Beskrivning av projektet
Göteborgs operaskatter lyfter fram och utforskar musikteater som skrivits av göteborgstonsättare genom tiderna. Här ingår så skilda tonsättare som Wilhelm Stenhammar, Kurt Atterberg, Sven-Erik Johansson, Staffan Mossenmark och Paula af Malmborg Ward. Ett urval av arior och ensembler av dessa tonsättare – en del välkänt och en del okänt – vävs samman till en scenisk konsert.
I projektet har vi undersökt att via ett fördjupat textarbete gå in i den sceniska gestaltningen. Vi har undersökt medvetna/omedvetna val i det personliga fysiska uttrycket och omvandlat det till ett medvetet karaktärsarbete.
Vi har arbetat med ett medvetet förhållningssätt kring den sceniska gestaltningen i relation till den musikaliska. Vad i förhållande till en mycket differentierad repertoar behöver kompletteras i ett sceniskt uttryck och vad kan lämnas till det musikaliska?
Som team har vi haft ett processinriktat arbete där vi tillsammans arbetat med helheten i föreställningen.
I projektet bjöds tre sakkunniga gäster in för att tillföra sina perspektiv till projektets frågeställningar och för att göra en aktuell spaning i göteborgskulturen: Paula af Malmborg Ward, Grith Fjeldmose och Göran Gademan. Dessa presenterade sina spaningar som en del av den sceniska konserten. Här uppmärksammades bland annat brister hos operan på att arbeta tydligare med genusperspektiv och kritiska förhållningssätt gentemot etablerade strukturer inom operakonsten och institutionerna.
Typ av arbete
Musikdramatisk scenisk konsert
Offentliggjord i
Jacobsonteatern, Högskolan för scen och musik
Fil(er)
Datum
2016-11-23Upphovsman
Södergren, Anne
Nyckelord
Göteborgstonsättare
Musikdramatik
sceniskt och musikaliskt uttryck
Publikationstyp
artistic work