• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Faculty of Fine, Applied and Performing Arts / Konstnärliga fakulteten
  • Academy of Music and Drama / Högskolan för scen och musik
  • Artistic Works / Konstnärliga arbeten Högskolan för scen och musik
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Faculty of Fine, Applied and Performing Arts / Konstnärliga fakulteten
  • Academy of Music and Drama / Högskolan för scen och musik
  • Artistic Works / Konstnärliga arbeten Högskolan för scen och musik
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Göteborgs Operaskatter

Sammanfattning
En musikdramatisk berättelse baserad på operaarior, duetter och ensembler komponerade av tonsättare med göteborgssanknytning.
Med stöd av
Högskolan för scen och musik
Beskrivning av projektet
Göteborgs operaskatter lyfter fram och utforskar musikteater som skrivits av göteborgstonsättare genom tiderna. Här ingår så skilda tonsättare som Wilhelm Stenhammar, Kurt Atterberg, Sven-Erik Johansson, Staffan Mossenmark och Paula af Malmborg Ward. Ett urval av arior och ensembler av dessa tonsättare – en del välkänt och en del okänt – vävs samman till en scenisk konsert. I projektet har vi undersökt att via ett fördjupat textarbete gå in i den sceniska gestaltningen. Vi har undersökt medvetna/omedvetna val i det personliga fysiska uttrycket och omvandlat det till ett medvetet karaktärsarbete. Vi har arbetat med ett medvetet förhållningssätt kring den sceniska gestaltningen i relation till den musikaliska. Vad i förhållande till en mycket differentierad repertoar behöver kompletteras i ett sceniskt uttryck och vad kan lämnas till det musikaliska? Som team har vi haft ett processinriktat arbete där vi tillsammans arbetat med helheten i föreställningen. I projektet bjöds tre sakkunniga gäster in för att tillföra sina perspektiv till projektets frågeställningar och för att göra en aktuell spaning i göteborgskulturen: Paula af Malmborg Ward, Grith Fjeldmose och Göran Gademan. Dessa presenterade sina spaningar som en del av den sceniska konserten. Här uppmärksammades bland annat brister hos operan på att arbeta tydligare med genusperspektiv och kritiska förhållningssätt gentemot etablerade strukturer inom operakonsten och institutionerna.
Typ av arbete
Musikdramatisk scenisk konsert
Offentliggjord i
Jacobsonteatern, Högskolan för scen och musik
URL:
http://hdl.handle.net/2077/50297
Samlingar
  • Artistic Works / Konstnärliga arbeten Högskolan för scen och musik
  • Artistic Works from Faculty of Fine, Applied and Performing Arts / Konstnärliga arbeten från Konstnärliga fakulteten
Fil(er)
Programblad (929.9Kb)
Datum
2016-11-23
Upphovsman
Södergren, Anne
Nyckelord
Göteborgstonsättare
Musikdramatik
sceniskt och musikaliskt uttryck
Publikationstyp
artistic work
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV