End transformed to existence II
Sammanfattning
End transformed to existence II
Verket är en installation och består av posters/idolbilder av sperma och patroner, som är uppsatta i ett rosa rum ovanför en flicksäng.
Där kontexten pratar om en västerländsk sexualitet i vapen och en fetisch för krig.
Med stöd av
Verket utvecklades ytterligare i oktober med fler patroner och fler spermadonatorer då jag fick konstnärsnämndens ett åriga arbetsstipendium.
Beskrivning av projektet
Bakgrund:
End transformed to existence: grundar sig i en bbc artikel om Sveriges tillverkningen ammunition som handlade om hur man i Sverige tagit bort blyet ur kulorna. Eftersom när man avfyrar ett skott så kommer en liten mängd gas som innehåller bly och detta i sin tur försämrar kvinnliga soldaters reproduktions förmåga.
Verket tog form i det absurda att förbättra möjligheten till liv som samtidigt har verkan att förgöra liv.
Efter att ha läst artikeln insåg jag att patroner består av olika komponenter som är utbytbara.
Jag hade länge velat göra ett verk som av-väpnar döden i krig. End transformed to existence består av svensk till verkad ammunition som är en av världens mest använda kulor. Där jag bytte ut krutet mot donerad sperma från svenska soldater.
Det var viktigt för verket att det var sperma från soldater och inte från män i allmänhet. Då min intention inte är att sammanställa män med krig och död, utan låta arbetsgruppen militärer representera.
Sperman samlades in genom annonser på internet. På olika forum som rikt sig till militära grupper.
Verket visades först 2014 och resulterade i fotografier som visar illustrativt processen av omvandlingen av patronerna och patroner där varje patron representerar en donator.
End transformed to existence II
2016 Blev jag till frågad av konstnärerna Mikael Goralski och Joakim Forsgren. Om dom fick ställa ut mitt verk tillsammans med ca 50 andra konstnärer, en grupputställning som ingick i deras konstverk serie KOSMISK KASTRERING som visades på utställningen Upstairs Basement II, verket visades tillsammans med andra verk som gjorde att hela rummet blev ett verk i sig.
Mitt verk fick en ny kontext, då verket istället fokuserade på fetisch. Verket handlade om min akt, hur jag samlade in och hur jag samlade till en soldat bank. Där bilderna med patronerna framställdes som ikoner/ idolbilder.
Mikael Goralski och Joakim Forsgrens verk där mitt verk
End transformed to existencI ingick. Kom med i Biennalen i Samara.
S.C.I.U.C. SERIOUS COLLISION INVESTIGATION UNIT COALITION 9th Shiryaevo Biennale, Russia.
Till denna utställningen gjordes mitt verk helt om och blev End transformed to existence II Där nya fotografier gjordes på patronerna, där patronerna framställdes som idolbilder och sattes upp i ett flickrum ovanför en säng. Så verket består nu av en installation med posters av sperma och patroner i skira toner uppsatta i ett flickrum.
Så här beskrevs Mikael Goralski och Joakim Forsgrens verk:
”In commemoration of the four month anniversary of the event when the beech marten, a member of the weasel family, chewed through wiring connected to a 66,000-volt transformer causing the world’s largest and most powerful particle accelerator to shut down, the Serious Collision Investigation Unit, a group of seven artists move in to a house in Shiryaevo, investigating among other topics, the garden as a metaphor for insanity, a borrowed home as a metaphor for life, psychiatric diagnoses as a working method, gifting kisses to monuments, art beyond the autism spectra, financial closed circuits and the conserving effect of alcohol. 7 weasels as 7 dwarfs undermining a house that will eventually be swept away by the wind.
Serious Collision Investigation Unit is an artist coalition working on location, producing works collectively and on demand of other artists. In all these 7 artists present the works of 27 artists in order to grasp all the dimensions of the included topics.
Serious Collision Investigation Unit Coalition
Artworks by: Ksenia Aksenova, Anonymous Artist, Alan Armstrong, Kjersti Austdal, Zoltan von Boer, Henrik Ekesiöö, Marie-Louise Ekman, Leif Elggren & Thomas Liljenberg, Joakim Forsgren, Alberto Frigo, Felix Gmelin, Mikael Goralski, Jusuf Hadžifejzović, Jan Peter Hammer, Cora Hillebrand, Isabelle Hjortfors, Jan Håfström, Amanda Hårsmar, Ingela Ihrman, Kanslibyrån, Lars Laumann, Beth Laurin, Franco Leidi, Ronak Moshtaghi, Jan Mosumanski, Tova Mozard, Ulf Olsson, Roger von Reybekiel, Marja-leena Sillanpää, Nils Sjögren, Helle Siljeholm, Vassil Simitchiev, André Talborn, Åsa M. Waldau, Olav Westphalen.
IX Shiryaevo Biennale of Contemporary Art – The Nomadic Show. 2016.”
Typ av arbete
Konstnärligt arbete, Installation och fotografier/ posters.
Offentliggjord i
S.C.I.U.C. SERIOUS COLLISION INVESTIGATION UNIT COALITION 9th Shiryaevo Biennale, Russia.
Länk till verkets webbplats
https://seriouscollision.wordpress.com/documentation/
http://www.ncca.ru/en/events.text?filial=9&id=1623
http://www.fotograf.nu/Upstairs_basement_II/index.html
Datum
2016-08-27Upphovsman
Cora, Hillebrand
Nyckelord
End transformed to existence II
ammunition
krig
sperma
Stockholm
Samara
fotografi
Idolbilder
fetisch
Publikationstyp
artistic work