ATT DEFINIERA KOMPETENSBEHOV PÅ ETT IT-FÖRETAG
Abstract
Syfte: Syfte med denna uppsats är att undersöka vilka kompetenser efterfrågas mest på ett samtida IT-företag, samt vilka kompetensutvecklingsaktiviteter ligger i fokus när man vill höja kunskaper och beredskap inom företaget.
Teori: Studien utgår från teorier och definitioner om kompetens, kompetensutveckling, kompetensutvecklingsaktiviteter och vilka HR-kompetenser som är av stor vikt nu och i framtiden.
Metod: I denna studie användes kvantitativ metod, som bestod av enkäter utförda via webben. Enkätundersökningen valdes för att respondenter är spridda på diverse uppdrag inom verksamheten, men inte minst för att kunna rikta in svaren och därmed få grepp om den verkliga arbetssituationen. 70% av de tillfrågade svarade på enkäten, vilket ger en viss tillförlitlighet till analysunderlaget.
Resultat: Resultatet visar att anställda på det undersökta IT-företaget saknar vissa kompetenser och förväntar sig kompetenshöjande aktiviteter. Överlag är dock situationen bra, inte minst för att företaget har möjlighet att finansiera kompetensutveckling och för att företaget har bundit sig med avtal att erbjuda kompetensutvecklingsaktiviteter av alla tre typer.
För att kunna utföra arbetet idag samt för kunna möta andra krav i framtiden, talar en stor majoritet av respondenterna affirmativt om kompetenser som nya utvecklings- och leveransprocesser, connectivity, cloud, kunskap om business som IT skall stödja, samt datasäkerhet, molnlagring, formell utbildning som IT Arkitekt etc.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2016-12-23Author
Hubjer, Emina
Keywords
kompetens
kompetensutveckling
kompetensutvecklingsaktiviteter
humankapital
Series/Report no.
Kandidat
VT16 IPS PEDG14:15
Language
swe