Kvinnliga Koreografers Konstnärskap
Sammanfattning
The intention was to enlighten and expose local female choreographers that brings in questions of public space, social change and activism into their practice and method within the Academy of Music and Drama at The University of Gothenburg.
Med stöd av
a-venue, Högskolan för scen och musik
Göteborgs Kulturstöd
Folkuniversitetet
Beskrivning av projektet
På Högskolan för scen och musik finns en mängd Göteborgsbaserade koreografer representerade både som undervisande lärare, gästföreläsare, dansdidaktikstudenter samt Masterstudenter vid Contemporary Performative Arts och Fördjupat Skådespeleri. Genrerna spänner mellan HipHop, Contemporary dance, Instant Composition, Japansk teatertradition, post-modern dans och dansfilm. Gemensamma nämnare för koreograferna är att de alla arbetar normkritiskt och formkritiskt genom att lyfta politiska frågor i offentliga sammanhang och rum med sin konstform och sina kroppar. Iscensättningarna skapar ofta friktion och pekar på brännande högaktuella frågor där patriarkala strukturer, strukturellt våld och maktmissbruk är centrala frågor.
Syftet med projektet var att synliggöra denna praktik och metod för en bredare publik men också att föra samman praktiker för att stärka fältet inom akademin liksom danscommunityn i Göteborg. Det blev också en viktig del i scenkonstuppropet då många av stadens kulturpolitiker och danskollegiet besökte utställningen.
Benedikte Esperi var projektets ledare och bjöd in Ami Skånberg Dahlstedt, Moa Matilda Sahlin/Moa Kompani, Therese T-zer Sahlin samt Linda Wardal.
Deras koreografiska arbete har en stark relation till en egen praktik och träning som dansare och pedagoger.
Projektet genomföras med en mängd prövande av idéer där undersökandet fokuserade på hur konstformen kan tillgängligöras genom en rad olika medier under dagtid i en utställningsmiljö där besökare kan komma och gå. Det var med andra ord också en utmaning att både vara informativ, kommunikativ och performativ samtidigt.
Projektet iscensatte en rad föreläsningar, samtal, interaktioner, dansaktioner, dansmanifestationer, visningar av och samtal om dansfilmer, informella pröva-på moment och öppet danslabb under Kulturkalaset 16-21/8 på a-venue.
Frågor som aktualiserades under residensveckorna på a-venue var:
Hur kan Högskolan för scen och musik:
- tillvarata den lokala bredden inom dans och koreografi?
- skapa samarbeten mellan stadens och akademins dansverksamhet?
- utgöra en högkvalitativ utbildningsmiljö med ett mångfald av dansgenrer?
- utgöra en samhällskritisk röst genom dans och koreografi som bärare av filosofiska resonemang?
- erbjuda långsiktiga och hållbara förutsättningar där arkiv, publikationer och forskningsmiljöer erbjuds?
Den dansande kroppens bärare av egna formuleringar, artikulerande, symboler och gester synliggjorde vikten, värdet och behovet av forum, plats, tid och rum att få skriva in sig med sitt eget språk i akademin.
Typ av arbete
Föreläsningar av och med fem koreografer, öppna samtal, informella danslab, formella danslab, öppet dansforum, utställningsmiljö med dansfilmer, presentationer av företställningsprocesser
Offentliggjord i
1-21/8 a-venue Kungsportsavenyn 25 Göteborg
Länk till verkets webbplats
https://benedikteesperi.com/kvinnliga-koreografers-konstnarskap/
http://www.a-venue.se/Konstnarliga-revir-16-21-aug-2016
https://vimeo.com/180905407
Övrig beskrivning
Scenkonstuppropet
http://dcvast.se/upprop-for-den-fria-scenkonsten/
https://vimeo.com/180905407 password: dansmanifestation
Datum
2016Upphovsman
Esperi, Benedikte
Nyckelord
Kvinnliga Koreografers Konstnärskap
modern dans
a-venue
Högskolan för scen och musik
Koreografi
nutida dans
Benedikte Esperi
Moa Matilda Sahlin
Therese T-zer Sahlin
Linda Wardal
Ami Skånberg Dahlstedt
Publikationstyp
artistic work
Språk
swe