Show simple item record

dc.contributor.authorLjeskovica, Elvira
dc.contributor.authorOhlsson, Natalie
dc.contributor.authorSadik, Sara
dc.date.accessioned2017-01-12T14:48:48Z
dc.date.available2017-01-12T14:48:48Z
dc.date.issued2017-01-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/51257
dc.description.abstractInformations- och kommunikationsteknologi (IKT) blir en allt större del av undervisningen i skolan, dock är lärares kompetens inom området idag relativt lågt. Införande av IKT i skolan påverkar alla skolämnen och därmed även Idrott och hälsa. Syftet med litteraturstudien är att systematiskt sammanställa det aktuella kunskapsläget gällande användning av exergames i idrottsämnet. Resultatet visar att exergames kan användas som ett motivationshöjande verktyg i undervisningen, kan bidra till att utveckla elevers rörelseförmåga samt att användningen kan skapa ett lärande hos eleverna. Resultatet visar också på att användningen av Exergames i flera fall inte leder till en tillräckligt hög aktivitetsnivå för att främja elevers hälsa. Slutsatsen av denna litteraturstudie är att exergames inte bör ersätta den nuvarande undervisningen eller lärarens roll i klassrummet, utan det ska ses som ett komplement till idrottsundervisningen. Då exergames idag även finns i olika portabla former, i form av exempelvis applikationer till smartphones och surfplattor, bör framtida forskning undersöka hur dessa verktyg kan användas i idrottsundervisningen.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectIdrott och hälsasv
dc.subjectIKTsv
dc.subjectExergamessv
dc.subjectMotivationsv
dc.subjectLärandesv
dc.subjectFysisk aktivitetsv
dc.titleExergames - kanon eller kalkon? En litteraturstudie om att använda exergames i Idrott och hälsasv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM3
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg / The Board of Teachers Educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet / Lärarutbildningsnämndenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record