• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Otydliga uppdrag på samma arena En kvalitativ studie om vad som ingår i uppdraget för speciallärare och specialpedagoger Otydliga uppdrag på samma arena En kvalitativ studie om vad som ingår i uppdraget för speciallärare och specialpedagoger Oty

Sammanfattning
Abstract Syftet: Syftet med studien var att undersöka vad som ingick i uppdragen för speciallärare med inriktning språk-, skriv-, och läsutveckling och specialpedagoger. Frågeställningar i studien var: Vad innehåller uppdragen? Vilka likheter och skillnader finns? I vilken mån framträder ett relationellt perspektiv i speciallärarnas och specialpedagogernas utsagor? Teori: Teoretiska utgångspunkter i studien var professionaliseringsteorin och systemteorin. Professionaliseringsteorin syftar till att undersöka hur ett yrke blir en profession. Utifrån professionaliseringsteorin undersöktes speciallärare- och specialpedagogprofessionerna. Systemteori är en teori som ser människan som del av ett system. I föreliggande studie sågs speciallärare/pedagoger som en del av skolsystemet. De kategoriska och de relationella perspektiven var teoretiska perspektiv. I studien undersöktes i vilken mån de kategoriska och de relationella perspektiven framträdde i speciallärarnas och specialpedagogernas utsagor. Metod: Studiens resultat grundar sig på kvalitativa intervjuer med fem speciallärare med inriktning språk-, skriv-, och läsutveckling och fem specialpedagoger. Före de tio intervjuerna gjordes en pilotintervju som senare inte togs med i studien. Intervjuerna transkriberades och analyserades utifrån den hermeneutiska förståelseteorin. Hermeneutiken handlar om tolkning och förståelse där pendlingen är ett redskap i tolkningen. Pendlingen skedde mellan vår egen förförståelse, utifrån speciallärarutbildningen och våra respektive arbetserfarenheter och den förståelse som uppkom ur respondenternas utsagor. Resultat: Speciallärarnas och specialpedagogernas uppdrag i studien innehåller: undervisning, kartläggningar och utredningar, vara samtalspartner, arbeta med skolutveckling, arbeta inom elevhälsan och samverkan med hemmen. Likheter mellan yrkesgrupperna är att de arbetar som samtalspartner, med elevhälsoarbete, samverkar med hemmen, kartlägger och utreder och har en- til
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/51289
Samlingar
  • Examensarbete avancerad nivå
Fil(er)
gupea_2077_51289_1.pdf (1.430Mb)
Datum
2017
Författare
Tevell, Cecilia
Hagetoft, Nelly
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV