• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Elevers vardagsföreställningar och förväntningar kring fysikens koncept - En undersökning med Force Concept Inventory i gymnasieskolan

Sammanfattning
Elever kommer till skolans fysikundervisning med tidigare erfarenheter, föreställningar om världen och förväntningar på ämnet, vilka påverkar hur elever resonerar och lär sig kring koncept i fysik. Detta examensarbete undersöker kvantitativt hur elever i gymnasiet presterar i det konceptuella testet Gender Adapted Force Concept Inventory (GFCI) och vilka vardagsföreställningarna elever har. Även elevers förväntningar på koncept i fysik och hur dessa samverkar med prestationen i det konceptuella testet undersöks. Studien fann att de elever som läste Fysik 1 i gymnasiet fick 41 % i GFCI och att de vanligaste vardagsföreställningarna var kopplade till dominansprincipen, ”levande krafter” och att tyngre objekt faller snabbare. Eleverna visades ha ungefär lika mycket fördelaktiga som ofördelaktiga förväntningar på koncept i fysik. Ingen samvariation mellan fördelaktiga förväntningar och prestation i GFCI kunde finnas. Det kan vara svårt för lärare att förstå vilka föreställningar elever har och var de kommer ifrån. De metoder som användes för undersökningen och dess resultat kan användas för att ge lärare ökad förståelse för hur elever resonerar och för att planera undervisning. För en effektiv undervisning behöver läraren ta hänsyn till elevers vanligaste vardagsföreställningar, vilka annars riskerar att hämma elevers konceptuella förståelse i fysik.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/51292
Samlingar
  • Examensarbete avancerad nivå
Fil(er)
gupea_2077_51292_1.pdf (1.086Mb)
Datum
2016
Författare
Raneflod, Simon
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV