dc.contributor.author | Rombach, Mimmi | sv |
dc.date.accessioned | 2017-01-17T11:06:13Z | |
dc.date.available | 2017-01-17T11:06:13Z | |
dc.date.issued | 2016 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/51305 | |
dc.description.abstract | Grundläggande litteracitet är en viktig förutsättning för att hantera vardagssituationer i det svenska samhället och många ungdomar och vuxna som kommit till Sverige de senaste åren går i grundläggande litteracitetsundervisning på ett andraspråk. I sådan undervisning är det önskvärt med ett resursperspektiv – att utgå från deltagarnas olika resurser. På så sätt uppmärksammas deltagarnas kunskaper och erfarenheter som värdefulla och användbara och deltagarna kan enklare överföra kunskaperna från undervisningen till sina vardagsliv.
Denna forskningsöversikt utgår från ett resursperspektiv och rör unga och vuxna deltagare i grundläggande litteracitetsundervisning och deras språkliga resurser. Syftet är att ta reda på vad forskningen säger om hur inlärares samlade språkliga resurser kan användas i grundläggande litteracitetsundervisning på ett andraspråk och varför de ska användas.
Resultatet innefattar några vanliga uppfattningar inom forskningen om vad litteracitet och litteracitetsundervisning är samt vilka komponenter funktionell litteracitet består av och hur undervisning som inkluderar deltagarnas språkliga resurser kan utformas inom ramen för dessa komponenter. I resultatet redogörs också för olika typer av tvåspråkig undervisning samt begreppet translanguaging, som både kan uppfattas som ett sätt att betrakta flerspråkigas språkanvändning och som ett pedagogisk redskap i språkundervisning med flerspråkiga deltagare.
Slutsatser med avseende på resultatet är att inkluderande av elevernas samlade språkliga resurser i grundläggande litteracitetsundervisning torde bidra till att innehållet i undervisningen blir mer meningsfullt och användbart för deltagarna och att elevernas skolframgång främjas. Språket i undervisningen bör spegla deltagarnas språkanvändning, vilket innebär att de olika språken inte hålls totalt åtskilda utan istället kompletterar varandra och fungerar som redskap för att begripliggöra undervisningsinnehållet. På så sätt införlivas deltagarnas | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.title | Inlärares språkliga repertoarer som resurs i grundläggande litteracitetsundervisning på ett andraspråk | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Institutionen för svenska språket | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |