EN STADSDELSFÖRVALTNING PÅ FACEBOOK. En enkätstudie om vad invånare i Lundby vill se på stadsdelsförvaltningens Facebooksida.
Abstract
Ge stadsdelsförvaltningen i Lundby en riktning i hur de kan arbeta med en Facebooksida som kommunikationskanal till sina invånare. Utgångspunkter (s. 7 i uppsatsen), kommunikatörens roll (s. 8 i uppsatsen) om en framgångsrik Facebooksida (s. 9 i uppsatsen). Informantintervjuer med stadsdelsförvaltningar i Göteborgs Stad som har Facebooksidor samt en enkätstudie över vad invånarna i Lundby vill få information och kommunicera om på en eventuell Facebooksida. Bland annat visar resultaten från informantintervjuerna på att Lundby behöver publicera minst tre Facebookinlägg i veckan för att öka och upprätthålla publikflödet. Enkätens resultat visar att Facebookinläggen får mest engagemang om det ställs en fråga till mottagaren och att inlägget innehåller en bild. Resultatet visar också på att det är främst personer i åldersgruppen 26-50 år som en eventuell Facebooksida kommer nå men att sidan även kan nå den yngre målgruppen och den äldre målgruppen.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2017-01-23Author
Westman, Ann-Catrine
Keywords
Sociala medier
Facebook
kommunikationskanaler
extern kommunikation
offentlig förvaltning
enkätstudie
informantintervjuer
Publication type
H2
Language
swe