EN STADSDELSFÖRVALTNING PÅ FACEBOOK. En enkätstudie om vad invånare i Lundby vill se på stadsdelsförvaltningens Facebooksida.
Sammanfattning
Ge stadsdelsförvaltningen i Lundby en riktning i hur de kan arbeta med en Facebooksida som kommunikationskanal till sina invånare. Utgångspunkter (s. 7 i uppsatsen), kommunikatörens roll (s. 8 i uppsatsen) om en framgångsrik Facebooksida (s. 9 i uppsatsen). Informantintervjuer med stadsdelsförvaltningar i Göteborgs Stad som har Facebooksidor samt en enkätstudie över vad invånarna i Lundby vill få information och kommunicera om på en eventuell Facebooksida. Bland annat visar resultaten från informantintervjuerna på att Lundby behöver publicera minst tre Facebookinlägg i veckan för att öka och upprätthålla publikflödet. Enkätens resultat visar att Facebookinläggen får mest engagemang om det ställs en fråga till mottagaren och att inlägget innehåller en bild. Resultatet visar också på att det är främst personer i åldersgruppen 26-50 år som en eventuell Facebooksida kommer nå men att sidan även kan nå den yngre målgruppen och den äldre målgruppen.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2017-01-23Författare
Westman, Ann-Catrine
Nyckelord
Sociala medier
Facebook
kommunikationskanaler
extern kommunikation
offentlig förvaltning
enkätstudie
informantintervjuer
Publikationstyp
H2
Språk
swe