dc.contributor.author | Stenmark, Carl | |
dc.date.accessioned | 2017-01-27T12:25:54Z | |
dc.date.available | 2017-01-27T12:25:54Z | |
dc.date.issued | 2017-01-27 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/51484 | |
dc.description.abstract | Animerad film från Japan har blivit populärt även i väst. Den ofta gulliga färgglada visuella stilen som kännetecknar mediet står dock i kontrast till berättelsernas innehåll. Susan Napier (2005) menar att ett av de vanligast återkommande temana i japansk animerad film är apokalyps och förstörelse som en följd av traumatiska händelser i Japans historia som exempelvis atombomberna i slutet av kriget. I denna fallstudie undersöks med en kvalitativ textanalytisk metod hur det som Napier beskriver kännetecknar apokalyptisk anime tar sig uttryck i filmen Nausicaä från vindarnas dals dialog. Undersökningen visar att de apokalyptiska kännetecknen yttrar sig i karaktärernas diskurs och kommentarer kring deras levnadssituation och relationer till varandra. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | SPL kandidatuppsats japanska | sv |
dc.relation.ispartofseries | SPL 2016-087 | sv |
dc.subject | japanska | sv |
dc.subject | Apokalyptisk anime | sv |
dc.subject | Populärkultur | sv |
dc.subject | Apokalyps | sv |
dc.subject | Dialog | sv |
dc.subject | Vindarnas dal | sv |
dc.subject | Miyazaki | sv |
dc.subject | textanalys | sv |
dc.title | APOKALYPTISK ANIME. Textanalys av Nausicaä från vindarnas dal | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | HumanitiesTheology | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Languages and Literatures | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer | swe |
dc.type.degree | Student essay | |