Visa enkel post

dc.contributor.authorAsadian Falahieh, Isabelle
dc.date.accessioned2017-01-27T13:59:09Z
dc.date.available2017-01-27T13:59:09Z
dc.date.issued2017-01-27
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/51496
dc.description.abstractI denna uppsats studeras när och hur engagemanget gentemot elever uppstått hos personer som kan klassas som eldsjälar och som arbetar som lärare idag. Utifrån resultatet av detta har jag även diskuterat om, och i så fall hur, det skulle kunna vara möjligt att skapa engagemang. Jag har utgått från tidigare forskning om engagemang och lärare och gjort en empirisk studie där jag fördjupat mig i åtta engagerade lärares berättelser. Det jag kommit fram till är att lärarnas engagemang uppstått stegvis, där det första steget var i tidig ålder då deras värderingar och människosyn formades, och det andra steget när de kom i kontakt med elever och insåg att de kunde göra skillnad. När det kommer till möjligheten att skapa engagemang är det svårt att ge ett enkelt svar utifrån studiens resultat. Dock verkar framförallt relationen mellan lärare och elever vara en nyckelfaktor som tål att lyftas som viktig för att engagemang ska frodas eller möjligen rentav skapas.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectSkolassv
dc.subjectlärares engagemangsv
dc.subjectengagemangsv
dc.subjecteldsjälarsv
dc.titleHur uppstår en eldsjäl? - En studie om bakgrunden till lärares engagemang gentemot sina eleversv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/School of Public Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Förvaltningshögskolanswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post