Belöningssystem -En studie om säljare inom detaljhandeln
Sammanfattning
Titel: Belöningssystem – En kvantitativ studie om säljare inom
detaljhandeln
Problem: Det finns skilda åsikter gällande vad som kan ses som en
motivationsfaktor och inte samt om lön faktiskt kan motivera
medarbetare eller inte. När företag ska utforma ett
belöningssystem finns det olika faktorer som de bör ta hänsyn till
för att undvika risken att implementera ett belöningssystem som
inte får den effekt företaget önskat.
Syfte: Målet med studien är att beskriva om anställda inom det
medverkande företaget motiveras av belöning samt om eventuella
variabler påverkar vilken belöning de motiveras av.
Metod: En kvantitativ forskningsmetod har tillämpats i denna studie. En
enkät har utformats och använts för att samla in den data som
behövs för det empiriska materialet. Som analysverktyg har
författaren använts sig av statistikprogrammet SPSS.
Slutsats: Icke-monetära belöningar motiverar säljare inom företaget i större
utsträckning än monetära belöningar. Den största förklaringen som
identifierats till detta faktum är tryggheten och stabiliteten i denna
typ av belöningsform.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2017-02-02Författare
Lacopie, Kimberley
Nyckelord
Belöning, belöningssystem, motivation och motivationsfaktorer
Serie/rapportnr.
Ekonomistyrning
16-17-9
Språk
swe