”LADDA OCH INFORMERA” En kvalitativ studie om Försvarsmaktens samarbete med reklambyrån Volt
Sammanfattning
Uppsats/Examensarbete: 15 hp
Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap
Nivå: Grundnivå
Termin/år: Ht/2016
Handledare: Magnus Fredriksson
Kursansvarig: Malin Sveningsson
Sidantal: 36
Antal ord: 14 757
Nyckelord: recognition, auto-communication, public sector organization, brand building, reliance, generalized other, campaign, identity, advertising agency, organization
Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur betydelsen och bakgrunden av varumärkeskampanjen “Du nya, du fria” skiljer
sig för beställaren Försvarsmakten och utföraren Volt i fråga om omvärldsaktörers erkännande.
Teori: Erkännande, generaliserade andre, varumärkesbyggande organisationsidentitet & autokommunikation
Metod: Kvalitativa respondentintervjuer
Material: Fyra respondentintervjuer och en gruppintervju á två personer, genomförda i Stockholm.
Resultat: Resultatet visar på att de studerade organisationerna i ämbete av beställare och utförare av Försvarsmaktens
varumärkeskampanj “Du nya, du fria” förhåller sig till och eftersträvar olika former av erkännande från olika aktörer i sin omvärld. Erkännandet från de aktörerna är viktigt i reklamköparen och -producentens kamp att positionera sig i
respektive bransch eller organisation. Kampanjen som gemensam produkt betyder olika för de två parterna då de erhåller erkännande från olika håll och från olika aktörer.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2017-02-14Författare
Erikson, Axel
Rasmusson, Johanna
Nyckelord
recognition, auto-communication, public sector organization, brand building, reliance, generalized other, campaign, identity, advertising agency, organization
Serie/rapportnr.
C979
Språk
swe