Show simple item record

dc.contributor.authorBusck, Victoria
dc.contributor.authorDahlkild, Filippa
dc.date.accessioned2017-02-15T07:23:55Z
dc.date.available2017-02-15T07:23:55Z
dc.date.issued2017-02-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/51760
dc.description.abstractExamensarbete: 15 hp Program: Medie- och kommunikationsvetarprogrammet med inriktning PR, opinionsbildning och omvärld Nivå: Grundnivå Termin/år: Ht 2016 Uppdragsgivare: JMG, Institutionen för Journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs Universitet. Handledare: Gustav Persson Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 53 Antal ord: 19 970 Nyckelord: Facebook, social media, political communication, mediatization, media logic Syfte: Syftet är att analysera hur relationen mellan medier, medborgare och politik tar sig i uttryck genom politisk kommunikation på sociala medier. Teori: Medialisering, medielogik, politisk logik, spridbarhetslogik Metod: Kvalitativ textanalys enligt ECA (Ethnographic Content Analysis). Material: Vårt urval består i de topp fem mest spridda inläggen på varje svenskt riksdagspartis Facebooksida, under perioden 2015-11-01 till 2016-11-01. Resultat: Studiens huvudresultat visar på en aspekt av politisk medialisering som påverkar rollfördelningen mellan medier, medborgare och politiker. Politiker kommunicerar direkt med medborgare på sociala medier och kringgår således till viss del mediers traditionella roll som agendasättare och gate-keepers. Mediers traditionella roll verkar istället ha tagits över av, och fördelats mellan, politiker och medborgare. Politiska aktörer förmedlar information på ett nyhetsmässigt sätt och medborgare anammar ett granskande förhållningssätt på Facebook. Medborgare har en kvantitativ makt som gate-keepers i och med att de beslutar över i vilken utsträckning innehåll ska spridas vidare. De påverkar även kontexten i vilken innehållet sprids. Sociala medier ses snarare som en plattform än en medial aktör, men behåller viss makt över agendan och gate-keeping genom inofficiella algoritmer. Det finns tydliga bevis på att medielogiken har direkt inverkan på innehållet, men färre belägg för att det skulle vara på bekostnad av den politiska logikensv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesC990sv
dc.subjectFacebook, social media, political communication, mediatization, media logicsv
dc.title”HÅLLER DU MED? DELA GÄRNA!” En studie av riksdagspartiernas kommunikation på Facebooksv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationswe
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Journalism Media and Communicationeng
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record