”HÅLLER DU MED? DELA GÄRNA!” En studie av riksdagspartiernas kommunikation på Facebook
Abstract
Examensarbete: 15 hp
Program: Medie- och kommunikationsvetarprogrammet med inriktning PR, opinionsbildning och omvärld
Nivå: Grundnivå
Termin/år: Ht 2016
Uppdragsgivare: JMG, Institutionen för Journalistik, medier och kommunikation,
Göteborgs Universitet.
Handledare: Gustav Persson
Kursansvarig: Malin Sveningsson
Sidantal: 53
Antal ord: 19 970
Nyckelord: Facebook, social media, political communication,
mediatization, media logic
Syfte: Syftet är att analysera hur relationen mellan medier, medborgare och politik tar sig i uttryck genom politisk kommunikation på sociala
medier.
Teori: Medialisering, medielogik, politisk logik, spridbarhetslogik
Metod: Kvalitativ textanalys enligt ECA (Ethnographic Content
Analysis).
Material: Vårt urval består i de topp fem mest spridda inläggen på varje svenskt riksdagspartis Facebooksida, under perioden 2015-11-01 till 2016-11-01.
Resultat: Studiens huvudresultat visar på en aspekt av politisk medialisering som påverkar rollfördelningen mellan medier, medborgare och politiker.
Politiker kommunicerar direkt med medborgare på sociala medier och kringgår således till viss del mediers traditionella roll som agendasättare och gate-keepers. Mediers traditionella roll verkar
istället ha tagits över av, och fördelats mellan, politiker och medborgare. Politiska aktörer förmedlar information på ett nyhetsmässigt sätt och medborgare anammar ett granskande
förhållningssätt på Facebook. Medborgare har en kvantitativ makt som gate-keepers i och med att de beslutar över i vilken utsträckning innehåll ska spridas vidare. De påverkar även kontexten i vilken innehållet sprids. Sociala medier ses snarare som en plattform än en medial aktör, men behåller viss makt över agendan och gate-keeping genom inofficiella algoritmer. Det finns tydliga bevis på att medielogiken har direkt inverkan på innehållet, men färre belägg för
att det skulle vara på bekostnad av den politiska logiken
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2017-02-15Author
Busck, Victoria
Dahlkild, Filippa
Keywords
Facebook, social media, political communication, mediatization, media logic
Series/Report no.
C990
Language
swe