• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

“INGEN BIKINI BLIR SNYGG PÅ EN GRÖNVIT KROPP” En studie om solning och att vara solbrun i populärkulturella medier

Abstract
Uppsats/Examensarbete: 15 HP Program och/eller kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap - PR, opinionsbildning och omvärld Nivå: Grundnivå Termin/år: Ht 2016 Handledare: Johanna Arnesson Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 52 Antal ord: 18595 Nyckelord: Popular culture, lifestyle magazines, beauty ideals, tanning, framing Syfte: Att undersöka hur innehållet i populärkulturella livsstilsmagasin uppmärksammar solning samt att vara solbrun. Metod: Kvalitativa innehållsanalyser Material: Fyra svenska populärkulturella livsstilsmagasin - Amelia, SOLO, Veckorevyn och Frida under perioden september 2015 till augusti 2016 Huvudresultat: Studien kom fram till att det främst var i två sammanhang som magasinen pratade om solning och att vara solbrun, nämligen hälsa och utseende, där utseende var det dominerande. Kunskapen om att solens strålar är farliga är utbrett men specifikt hudcancer togs sällan upp. Snarare skulle riskerna med solens strålar has i åtanke när man solar och men inte nödvändigtvis behöva stoppa en. Det talas lika mycket om solens negativa effekter på utseendet som på hälsan då den sliter på hud och hår och kan orsaka förtidigt åldrande. Det blir uppenbart att magasinen främjar ett solbrunt skönhetsideal där en blek hy är ett problem som bör lösas. Magasinen ger förslag på hur läsarna strategiskt kan uppnå idealet antingen med hjälp av brunprodukter så som smink eller brun-utan-sol eller genom att sola. Sammanfattningsvis är en solbränna något som enligt magasinen ska framhävas, förstärkas och förlängas.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/51762
Collections
  • Kandidatuppsatser
View/Open
gupea_2077_51762_1.pdf (843.7Kb)
Date
2017-02-15
Author
Krook, Jennifer
Moberg, Gabriella
Keywords
Popular culture, lifestyle magazines, beauty ideals, tanning, framing
Series/Report no.
C992
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV