Show simple item record

dc.contributor.authorSabir, Nian
dc.contributor.authorAskwak, Fathulla
dc.date.accessioned2017-02-15T13:13:15Z
dc.date.available2017-02-15T13:13:15Z
dc.date.issued2017-02-15
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/51774
dc.description.abstractSyfte: Vi ville undersöka vilka pedagogiska metoder lärare anser fungerar i andra-språksundervisningen samt vilka betingelser på skolan de ansåg vara viktiga för att främja denna undervisning. Teori: För bättre förståelse och utveckling av kunskap i det svenska språket så har vi använt oss av olika teorier. En av teorierna som vi har valt att använda i det här arbetet är Vygotskijs (2000) teori som är baserad på lärandet av sociokulturella processer. En annan teori som vi har använt oss av är Banduras (2000) teori om self - efficacy. Metod: Studien är en jämförande fallstudie med kvalitativ ansats kombinerat med en kvantitativ enkätstudie, vilket kallas för triangulering. Empirin är insamlad ge-nom intervjuer med fem pedagoger på två olika skolor inom grundskolan och enkätundersökning med personalen på båda skolorna. Intervjuerna är ana-lyserade kvalitativt genom sorteringsschema och enkäterna med hjälp av SPSS statistikprogram. Resultat: I vår undersökning fann vi att de intervjuade pedagogerna undervisar på ett språkutvecklande sätt i båda skolorna. Däremot visar enkätresultatet att ämneslä-rarna inte använder språkutvecklande metoder/arbetssätt i lika stor utsträckning som låg- och mellanstadielärarna, vilket har stor betydelse för elevernas språk-utveckling. Vidare visar studien att samarbetet i olika arbetslag och ämnesgrup-per fungerar olika bra på skolorna. Den kollektiva kapacitetsupplevelsen för andraspråksundervisning är lägre än för den allmänna kollektiva kapacitetsupp-levelsen. Den här studien visar att de faktorer, som är betydelsefulla för den kollektiva kapacitetsupplevelsen på båda skolorna främst är stödet från specialpedagoger och speciallärare, samarbete med modersmålslärare eller studiehandledare och nära kritiskt samarbete. En ytterligare faktor är brist på SVA kompetens bland lärarna.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKandidatsv
dc.relation.ispartofseriesHT16 IPS LAU927:7sv
dc.subjectandraspråksundervisningsv
dc.subjectkollektiv kapacitetsupplevelsesv
dc.titleLärarens uppfattningar om att arbeta med språket Lärare om pedagogiska metoder, miljöer och skolorganisation för undervisning av elever med annat modersmålsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education and special educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitetswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record