• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Isolerat eller integrerat? En studie av sex tryckta läromedel i svenska med utgångspunkt i att möjliggöra integrerad grammatikundervisning i gymnasieskolan

Abstract
Denna studie söker ta reda på huruvida grammatiskt metaspråk används i ett antal tryckta läromedel i svenska avsedda för gymnasieskolan. Anledningen till detta är att det idag finns forskning som visar att undervisning om skrivande som integrerar grammatiskt metaspråk leder till att elevers skrivande utvecklas i större grad än när lärare undervisar isolerat om grammatik. Studien utgår också ifrån teorier som handlar om att läromedel har en normerande roll för de som använder dem. Resultatet visar att grammatiskt metaspråk i form av grammatisk terminologi används i de undersökta böckerna, med ett undantag, men att det i flera fall saknas förklaringar av de termer som används. I vissa fall används grammatiskt metaspråk på ett sätt som får beskrivas som integrerat, där termerna förklaras och kontextualiseras på ett sätt som fungerar väl. I andra fall förekommer termer, men förklaringar saknas genomgående och därför kan detta inte ses som integrerat. I ett av de analyserade läromedlen används ingen grammatisk terminologi alls, varför grammatiken blir isolerad. Där termer används på ett bra sätt bör det vara till hjälp för både elever och lärare men i det fall där det saknas terminologi och förklaringar till dessa så fungerar det mindre bra. Resultatet visar att det är den nyaste av de analyserade böckerna som integrerar grammatisk terminologi allra bäst. Studien visar också att det finns markanta skillnader i användning av grammatisk terminologi i böcker för yrkesförberedande program respektive studieförberedande program. Läromedlen som är avsedda för yrkesförberedande program har betydligt färre grammatiska termer än de böcker som är avsedda för studieförberedande program. Förklaringar av termer saknas också i större omfattning i böckerna med yrkesinriktning. Detta ger en indikation på att böcker med olika inriktningar, trots att de är skrivna utifrån samma kursplan, inte nödvändigtvis är likvärdiga.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/52003
Collections
  • Examensarbete avancerad nivå
View/Open
gupea_2077_52003_1.pdf (826.4Kb)
Date
2017
Author
Antonsson, Emelie
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV