Retoriskt lyssnande. En fallstudie om lyssnandets funktioner i fyra svensklärares rapporterade undervisning i gymnasieskolan
Sammanfattning
I föreliggande studie undersöks retorikens receptionsaspekt, lyssnandet, utifrån fyra gymnasielärares rapporterade svenskundervisning. Därtill granskas hur lyssnandet uttrycks explicit i läroplaner utifrån ett historisk perspektiv samt ett progressionsperspektiv. Ambitionen är att söka svar på hur lyssnande som egen färdighet uttrycks genom olika läroplansdimensioner. Tre frågeställningar ligger till grund för studien vilka var och en söker svara mot olika läroplansdimensioner: hur lyssnande uttrycks i den formella läroplanen utifrån dess manifesta budskap; hur de fyra lärarna uppfattar och tolkar läroplanen samt hur de fyra lärarna uppfattar att de operationaliserar läroplanen.
För att förstå lyssnandet som en retoriskt aktiv och meningsskapande språkaktivitet är ett sociokulturellt perspektiv på lärande en förutsättning. Språkfilosofisk och modern retorisk teori verkar som utgångspunkt för att analysera materialet för examensarbetet som har två delar. Den första delen består av 1970 års läroplan för gymnasieskolan, 1994 års läroplan för de frivilliga skolformerna, samt 2011 års läroplaner för förskola fram till och med gymnasieskola. Den andra delen består av samtalsintervjuer med fyra verksamma gymnasielärare i svenska.
Resultatet visar att lyssnande som egen receptionsdisciplin i den formella läroplanen är under tillväxt. Mest framträdande typer av lyssnande i lärarnas uppfattade läroplan är förståelselyssning och kritisk lyssning, där lyssnandets främsta funktion utgörs av att expressivt ge respons i syfte att ge feedback till talaren samt att lyssnaren själv ska bli en bättre talare. I lärarnas undervisningspraktik dominerar att eleverna ger öppen respons utifrån ett kritiskt lyssnande, samt övningar i att gestalta uppmärksamhet. En viktig slutsats är att lärarnas uppfattade och operationaliserade läroplan generellt stämmer väl överens, men att det saknas didaktiskteoretisk kunskap om receptionen lyssnande.
Examinationsnivå
Student essay