• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Muslimer och islam i Samhällskunskapsböcker

Sammanfattning
Denna uppsatsen syftar till att studera närmre hur muslimer och islam framställs inom läroböcker för samhällskunskap. Studien är tänkt att presentera fyra olika samhällskunskapsböcker som alla innehåller kurserna 1, 2 och 3 och är utgivna efter att den nya läroplanen Lgy 11 landsattes. För att kunna undersöka detta används här en kvalitativ idéanalys som metod, vilken går ut på att få fram de bakomliggande idéerna om hur muslimer framställs. Ingången till ämnet var förutsättningslöst, då tidigare forskning är knapphändig de senaste tio åren. Resultatet visar att de fyra böckerna skiljer sig åt på två sätt. En av de fyra böckerna gav en dominerande negativ bild av muslimer, gentemot de tre andra böckerna. Den andra skillnaden var en annan bok som återgav muslimer och islam ur ett objektivt och sakligt sätt i linje med läroplanen, som de resterande böcker inte gav.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/52008
Samlingar
  • Examensarbete avancerad nivå
Fil(er)
gupea_2077_52008_1.pdf (363.2Kb)
Datum
2017
Författare
Börjesson, Sebastian
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV