• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Muslimer och islam i Samhällskunskapsböcker

Abstract
Denna uppsatsen syftar till att studera närmre hur muslimer och islam framställs inom läroböcker för samhällskunskap. Studien är tänkt att presentera fyra olika samhällskunskapsböcker som alla innehåller kurserna 1, 2 och 3 och är utgivna efter att den nya läroplanen Lgy 11 landsattes. För att kunna undersöka detta används här en kvalitativ idéanalys som metod, vilken går ut på att få fram de bakomliggande idéerna om hur muslimer framställs. Ingången till ämnet var förutsättningslöst, då tidigare forskning är knapphändig de senaste tio åren. Resultatet visar att de fyra böckerna skiljer sig åt på två sätt. En av de fyra böckerna gav en dominerande negativ bild av muslimer, gentemot de tre andra böckerna. Den andra skillnaden var en annan bok som återgav muslimer och islam ur ett objektivt och sakligt sätt i linje med läroplanen, som de resterande böcker inte gav.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/52008
Collections
  • Examensarbete avancerad nivå
View/Open
gupea_2077_52008_1.pdf (363.2Kb)
Date
2017
Author
Börjesson, Sebastian
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV