Muslimer och islam i Samhällskunskapsböcker
Abstract
Denna uppsatsen syftar till att studera närmre hur muslimer och islam framställs inom läroböcker för samhällskunskap. Studien är tänkt att presentera fyra olika samhällskunskapsböcker som alla innehåller kurserna 1, 2 och 3 och är utgivna efter att den nya läroplanen Lgy 11 landsattes. För att kunna undersöka detta används här en kvalitativ idéanalys som metod, vilken går ut på att få fram de bakomliggande idéerna om hur muslimer framställs. Ingången till ämnet var förutsättningslöst, då tidigare forskning är knapphändig de senaste tio åren. Resultatet visar att de fyra böckerna skiljer sig åt på två sätt. En av de fyra böckerna gav en dominerande negativ bild av muslimer, gentemot de tre andra böckerna. Den andra skillnaden var en annan bok som återgav muslimer och islam ur ett objektivt och sakligt sätt i linje med läroplanen, som de resterande böcker inte gav.
Degree
Student essay