Olika förväntningar - olika undervisning
Abstract
Detta examensarbete undersöker hur lärares förväntningar påverkar hur de resonerar kring och motiverar undervisningsupplägget för kursen samhällskunskap 1. Undersökningen har genomförts genom samtalsintervjuer med sammanlagt nio gymnasielärare i Göteborgsregionen. För att skapa en variation i lärarnas förväntningar har intervjuerna genomförts på skolor med höga respektive låga antagningspoäng. Studien finner stöd för att lärare utgår från sina förväntningar på eleverna då de utformar undervisningsupplägget för kursen. Lärare med låga förväntningar har i vissa fall visat sig ha lägre tillit till sina elever och känner därför att de behöver styra undervisningen i högre utsträckning och på så sätt ge eleverna mindre frihet. Lärare med låga förväntningar har i studien också uttryckt att deras elever kräver en mer konkret och erfarenhetsnära undervisning medan lärare med höga förväntningar har en mer abstrakt och teoretisk nivå på undervisningen. Samtidigt visar studien att låga förväntningar inte nödvändigtvis leder till ett ändrat utfall i form av synen på ett gott undervisningsupplägg. Lärarförväntningar tycks alltså vara en av de faktorer, men inte den enda, som påverkar hur lärare resonerar kring sin undervisning. Studiens bidrag till forskningen om lärares förväntningar och den fortsatta utvecklingen av lärares professionella kompetens består framförallt i att den visar hur lärare och deras undervisning påverkas av deras förväntningar.
Degree
Student essay