• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ortodoxi eller pluralism

Abstract
I denna uppsats undersöks samhällskunskapslärares examinationsuppgifter inom ämnesområdet samhällsekonomi, med avseende på vilket innehåll som erbjuds eleverna i dessa texter. Inom ekonomivetenskapen identifieras två synsätt. Ett ortodoxt, byggt på en positivistisk, teknisk syn på ekonomiämnet, och ett pluralistiskt som betonar ekonomiämnets politiska karaktär. 18 uppgifter från 11 lärare, fördelade på kurserna samhällskunskap 1b och 2, har samlats in. Två polära idealtyper - ortodoxi och pluralism - har konstruerats. För att fånga in dessa dimensioner har fyra empiriska indikatorer operationaliserats. Uppsatsens ena frågeställning är att identifiera konkreta inslag av ett ortodoxt respektive pluralistiskt synsätt i examinationsuppgifterna. En andra frågeställning är att kategorisera uppgifternas generella meningserbjudande, i vilken utsträckning de erbjuder elever ett ortodoxt eller pluralistiskt synsätt. Ämnesplanens föreskrifter om innehåll för de båda kurserna tolkas utifrån samma kategorisering. Uppsatsens resultat jämförs sedan med detta. Ett viktigt resultat är att examinationsuppgifterna liknar varandra i hur de erbjuder ortodoxi respektive pluralism. Det ortodoxa synsättet framträder genom frågor om att redogöra för och tillämpa ekonomiska begrepp och modeller. Pluralistiska inslag handlar genomgående om problematisering av BNP som välfärdsmått, samt att föreslå ekonomisk politik i specifika konjunkturlägen. Ytterst få uppgifter sträcker sig bortom ett ortodoxt grundantagande om tillväxt som ekonomisk-politiskt mål. De undersökta uppgifterna följer oftast ämnesplanens skrivelser, även om de generellt är något mer ortodoxa. I princip alla uppgifter innehåller åtminstone något inslag av pluralism. Pluralismen sträcker sig dock sällan bortom en norm om tillväxt. Denna tydliga norm behöver problematiseras, om elever ska ges möjlighet att utveckla ett verkligt kritiskt förhållningssätt till ekonomiämnet.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/52012
Collections
  • Examensarbete avancerad nivå
View/Open
gupea_2077_52012_1.pdf (785.8Kb)
Date
2017
Author
Persson, Jens
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV