En kvalitativ studie av lärares implementering av Reading to Learn-metoden
Abstract
Denna kvalitativa intervjustudie undersöker erfarenheter och uppfattningar hos 6 grundskollärare (åk 1-6) som under ett år eller mer använt sig av den genrepedagogiska metoden Reading to Learn i sin undervisning. Frågor som undersöks är hur Reading to Learn-metoden förändrat respondenternas undervisning och hur implementeringen påverkat elevernas utveckling. Intervjuerna har analyserats genom en tematisk analys och resultatet visar att lärarna anser att metoden framförallt inneburit en ökad språklig medvetenhet för dem själva och deras elever. Vidare anger lärarna att metoden ger dem verktyg för att hjälpa de svagaste eleverna att läsa och skriva texter på en högre nivå. De för-och nackdelar som framkommit i datamaterialet diskuteras i ljuset av tidigare forskning och kritik. Utifrån de resultat som erhållits dras slutsatsen att lärares upplevelse av ökad språklig och didaktisk kompetens är betydelsefull för deras möjlighet att hjälpa sina elever.
Nyckelord: Reading to Learn, genrepedagogik, kvalitativ intervjustudie, metodimplementering.
Degree
Student essay