• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En kvalitativ studie av lärares implementering av Reading to Learn-metoden

Abstract
Denna kvalitativa intervjustudie undersöker erfarenheter och uppfattningar hos 6 grundskollärare (åk 1-6) som under ett år eller mer använt sig av den genrepedagogiska metoden Reading to Learn i sin undervisning. Frågor som undersöks är hur Reading to Learn-metoden förändrat respondenternas undervisning och hur implementeringen påverkat elevernas utveckling. Intervjuerna har analyserats genom en tematisk analys och resultatet visar att lärarna anser att metoden framförallt inneburit en ökad språklig medvetenhet för dem själva och deras elever. Vidare anger lärarna att metoden ger dem verktyg för att hjälpa de svagaste eleverna att läsa och skriva texter på en högre nivå. De för-och nackdelar som framkommit i datamaterialet diskuteras i ljuset av tidigare forskning och kritik. Utifrån de resultat som erhållits dras slutsatsen att lärares upplevelse av ökad språklig och didaktisk kompetens är betydelsefull för deras möjlighet att hjälpa sina elever. Nyckelord: Reading to Learn, genrepedagogik, kvalitativ intervjustudie, metodimplementering.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/52021
Collections
  • Examensarbete avancerad nivå
View/Open
gupea_2077_52021_1.pdf (921.5Kb)
Date
2017
Author
Lennartsson, Annie
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV