• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En kvalitativ studie av lärares implementering av Reading to Learn-metoden

Sammanfattning
Denna kvalitativa intervjustudie undersöker erfarenheter och uppfattningar hos 6 grundskollärare (åk 1-6) som under ett år eller mer använt sig av den genrepedagogiska metoden Reading to Learn i sin undervisning. Frågor som undersöks är hur Reading to Learn-metoden förändrat respondenternas undervisning och hur implementeringen påverkat elevernas utveckling. Intervjuerna har analyserats genom en tematisk analys och resultatet visar att lärarna anser att metoden framförallt inneburit en ökad språklig medvetenhet för dem själva och deras elever. Vidare anger lärarna att metoden ger dem verktyg för att hjälpa de svagaste eleverna att läsa och skriva texter på en högre nivå. De för-och nackdelar som framkommit i datamaterialet diskuteras i ljuset av tidigare forskning och kritik. Utifrån de resultat som erhållits dras slutsatsen att lärares upplevelse av ökad språklig och didaktisk kompetens är betydelsefull för deras möjlighet att hjälpa sina elever. Nyckelord: Reading to Learn, genrepedagogik, kvalitativ intervjustudie, metodimplementering.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/52021
Samlingar
  • Examensarbete avancerad nivå
Fil(er)
gupea_2077_52021_1.pdf (921.5Kb)
Datum
2017
Författare
Lennartsson, Annie
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV