• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Förmågan att berätta. Barns meningsskapande utifrån ett multimodalt perspektiv

Sammanfattning
För att kommunicera med varandra använder vi olika modaliteter. Dessa kan till exempel vara språk, bild, ljud eller gester. I dagens samhälle finns en uppfattning om att det skrivna språket är den viktigaste modaliteten, vilket till viss del kan synas i skolan. Men bilden blir mer och mer erkänd som en viktig kommunikationsmetod. Genom att ha ett multimodalt perspektiv kommer jag i studien undersöka texter och bilder producerade av elever i tredje klass. Syftet med studien är att undersöka hur elevernas meningsskapande kan öka genom att se till olika modaliteter i bedömningen av deras arbeten. Empirin består av elevintervjuer och insamlat elevmaterial som analyserats med en kvalitativ metod. Elevmaterialet består av berättande bilder och texter som skapades med inspiration från en saga. Resultatet kommer sedan analyseras utifrån Kress och Van Leeuwens (2006) ramverk där bildanalys är i fokus, samt Bearnes (2009) multimodala ramverk, vilket utgår från modaliteterna språk, bild, ljud, blick och rörelse. I analysen av elevernas produkter synliggörs många element som bidrar till ett ökat meningsskapande. Genom att även ta hänsyn till elevens inre bild, vilket i den här studien benämns som litterär föreställningsvärld (Langer, 2005), tillkommer ytterligare en aspekt i meningsskapandet. Resultatet blir ett tydliggörande av elevens kunskaper och förmågor när det kommer till skapandet av narrativa produkter.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/52023
Samlingar
  • Examensarbete avancerad nivå
Fil(er)
gupea_2077_52023_1.pdf (1.554Mb)
Datum
2017
Författare
Milleson, Jessica
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV