• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Gruppdynamik i klassrummet - de betydelsefulla relationerna och lärarens påverkan

Abstract
Denna studie har till syfte att få fördjupad förståelse för hur läraren kan påverka gruppdynamiken i klassrummet och vad mer specifikt gör att det i klassrummet skapas ett bra klassrumsklimat. Studien vilar på ett sociokulturellt perspektiv och använder mer precist teorin om det situerade lärandet. Den empiri som har samlats in baseras på observationer i klassrummet och kompletterande kvalitativa intervjuer med de lärare som höll i lektionen som observerades. Studien går översiktligt in på olika delar som ingår i det stora begreppet gruppdynamik. Förtroendefulla relationer, grupper, situerat lärande är näraliggande begrepp som också berörs. Resultatet visar att de studerade lärarna menar att de har en mycket viktig roll i klassrummet och att det är just relationerna med eleverna som är mest väsentlig för att få en god gruppdynamik i klassen. Ledarskapets karaktär och lärarens sätt att ”vara” visar sig också vara viktiga faktorer samt ett kontinuerligt arbete med gruppdynamik. En annan didaktisk konsekvens av studiens resultat är vad som kan ske om man som lärare inte kontinuerligt arbetar med gruppdynamik i klassrummet. Risken är att få en grupp som inte fungerar, vilket i sin tur kan leda till att eleverna känner sig otrygga och får försvagade studieresultat. En icke förtroendefull relation mellan lärare-elev, alltså en relation fylld av konflikter, även kan leda till att elever inte ingriper mot mobbning i samma utsträckning som om det finns en varm relation med en vänlig och empatisk lärare.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/52032
Collections
  • Examensarbete avancerad nivå
View/Open
gupea_2077_52032_1.pdf (755.8Kb)
Date
2017
Author
Olofsson, Anna
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV