• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”För godkänt ska studenten aktivt delta under seminariet och bidra till diskussionen.”

Abstract
Titel: ”För godkänt ska samtliga studenter aktivt delta under seminariet och bidra till diskussionen.” Lärarutbildningens innehåll och upplägg Författare: Poyan Safari Typ av arbete: Examensarbete på avancerad nivå (15 hp) Termin: HT-2016 Handledare: Ola Strandler Examinator: Peter Erlandson Rapportnummer: HT16-2930-037-L6XA1A Nyckelord: Verklighetschock, Svårigheter, Falsk verklighet Syfte: Syftet med arbetet är att belysa de svårigheter som lärarstudenter kan tänkas stöta på i det kommande yrket, därför valde jag att dela in arbetet i två delar. Den första delen består av en litteraturöversikt och den andra delen en egen genomförd studie. För att ta reda på vilka svårigheter lärarstudenter kan tänkas möta valde jag att intervjua aktiva studenter som snart är färdiga med sin utbildning. Frågeställningar: 1. Vad säger tidigare forskning om svårigheter som lärarstudenter har ställts inför i sitt första lärarjobb? 2. Hur kan utbildningen utvecklas och förbereda studenter i förebyggande syfte mot en verklighetschock? Metod: Studien som har genomförts har varit av det kvalitativa slaget. Här har ostrukturerade intervjuer använts för att samla empiri. Då jag har försökt förstå svårigheterna ur respondenternas perspektiv valde jag forskningsansatsen fenomenologi. Totalt är det fyra personer som har blivit intervjuade, alla studerande på Göteborgs Universitet. Resultat: Efter genomförd analys av intervjuerna kunde fyra teman tydligt skådas. Dessa var ”verklighetsbilden studenterna har skapat sig”, “ser de relationen mellan teori och praktik”, “fördelningen av kurserna och dess innehåll” samt “studentens engagemang under utbildningens gång”. Respondenterna uttryckte redan nu innan examen hur de kände att de inte hade tillräckligt med verktyg för att ta sig an verkligheten som de placerades i under exempelvis praktiken. Den tidigare forskningen har skrivit att universiteten bör implementera fler kontinuerliga fältstudiedagar under utbildningens gå
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/52033
Collections
  • Examensarbete avancerad nivå
View/Open
gupea_2077_52033_1.pdf (638.3Kb)
Date
2017
Author
Safari, Poyan
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV