• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Lärarutbildningsnämnden (2010-)
  • Examensarbete avancerad nivå
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Femteklasselevers uppfattningar om fri läsning som klassrumsaktivitet

Abstract
Studien har till syfte att presentera elevers uppfattningar om den fria läsningen i klassrummet och på vilket sätt lärare påverkar den sociala miljö som omgärdar den. Resultatet har samlats in genom parintervjuer med tio elever i årskurs 5 på en skola i Västsverige. Studien behandlar de effekter som skönlitterär läsning kan ge, så som ett utökat ordförråd och utvecklad empatisk förmåga. Utöver det så presenteras sociala faktorer som gynnar läsning, till exempel läsande förebilder och samtal om litteratur. Resultatet av empirin visar att de medverkande eleverna har goda uppfattningar om vikten av skönlitterär läsning, men att läsningen som klassrumsaktivitet framförallt används för att skapa en lugn stund. Lärarens påverkan på den sociala läsmiljön är eleverna inte medvetna om, och de efterfrågar mer schemalagd tid till fri läsning i klassrummet med en lärare i aktiv roll.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/52034
Collections
  • Examensarbete avancerad nivå
View/Open
gupea_2077_52034_1.pdf (406.6Kb)
Date
2017
Author
Sjöberg, Moa
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV