dc.contributor.author | Sandin, Johan | sv |
dc.date.accessioned | 2017-03-22T10:33:04Z | |
dc.date.available | 2017-03-22T10:33:04Z | |
dc.date.issued | 2017 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/52041 | |
dc.description.abstract | Det här examensarbetet behandlar hur lärare kan förändra klassrumskulturen mot en argumenterande kultur där elevernas egna idéer värdesätts och där eleverna själva är ansvariga för att göra matematiken begriplig. Tre lektioner med olika lektionsupplägg (en där läraren föreläser, en där klassen arbetar i smågrupper, och en problemlösningsbaserad) har analyserats för att undersöka vilka situationer som uppstår under en lektion där läraren formar eller skulle kunna forma eleverna mot en argumenterande klassrumskultur. Resultaten visar att det uppstår situationer oavsett lektionsupplägg där läraren kan forma eleverna mot en argumenterande klassrumskultur. Att arbeta problemlösningsbaserat ger dock en naturlig arena för att arbeta med
matematik på ett argumenterande sätt. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.title | Klassrumskultur - i det matematiska klassrummet | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | M2 | sv |
dc.contributor.department | Institutionen för matematiska vetenskaper | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |