Visa enkel post

dc.contributor.authorSandin, Johansv
dc.date.accessioned2017-03-22T10:33:04Z
dc.date.available2017-03-22T10:33:04Z
dc.date.issued2017sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/52041
dc.description.abstractDet här examensarbetet behandlar hur lärare kan förändra klassrumskulturen mot en argumenterande kultur där elevernas egna idéer värdesätts och där eleverna själva är ansvariga för att göra matematiken begriplig. Tre lektioner med olika lektionsupplägg (en där läraren föreläser, en där klassen arbetar i smågrupper, och en problemlösningsbaserad) har analyserats för att undersöka vilka situationer som uppstår under en lektion där läraren formar eller skulle kunna forma eleverna mot en argumenterande klassrumskultur. Resultaten visar att det uppstår situationer oavsett lektionsupplägg där läraren kan forma eleverna mot en argumenterande klassrumskultur. Att arbeta problemlösningsbaserat ger dock en naturlig arena för att arbeta med matematik på ett argumenterande sätt.sv
dc.language.isosvsv
dc.titleKlassrumskultur - i det matematiska klassrummetsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokM2sv
dc.contributor.departmentInstitutionen för matematiska vetenskapersv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post