Tidsförskjutningar och bildens närvaro i det tredje rummet. Analys av filmaffischen till "The Great Train Robbery".
Abstract
Syftet med denna uppsats innefattar en analys av affischen till Edwin S. Porters film "The Great Train Robbery" från 1903. Metoden jag använder mig av i analysen innefattar Charles Sanders Pierces äldre semiotiska syntes som består av firstness, secondness och thirdness. De teser jag avser applicera i min analys härstammar från Walter Benjamins och Keith Moxeys teoribildningar inom visuell kultur. Utifrån Benjamins och Moxeys perspektiv ger jag mitt objekt autonomi vilket lägger fundamentet åt den postkoloniala diskursen jag ämnar applicera i min tolkning. Homi K. Bhabhas teser om den kulturella identiteten i det tredje rummet kommer att tillämpas inom den postkoloniala diskursen. Då jag filtrerar affischen genom de tre teoribildningarna undviker jag på så vis etablerade områden inom den västerländska konstvetenskapen. Utifrån ett sådant tillvägagångssätt neutraliserar jag affischen vilket gör det lättare att illuminera de postkoloniala tendenserna inom och bortom affischens egna språk. Detta aktualiserar affischen i nutiden där affischen manifesterar en liten men aktiv del inom en pågående globaliseringsprocess.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2017-03-28Author
Stomberg, Fredrik
Keywords
filmaffisch
sekelskiftet
the great train robbery
semiotik
reproduktion
autonomi
postkolonial teori
det tredje rummet
Language
swe