Show simple item record

dc.contributor.authorBackestedt, Lina
dc.contributor.authorGunnarsson, Hanna
dc.date.accessioned2017-05-31T08:33:54Z
dc.date.available2017-05-31T08:33:54Z
dc.date.issued2017-05-31
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/52406
dc.description.abstractBakgrund Den arbetsterapeutiska interventionen MS fatigue kurs har kliniskt prövats under hösten 2016 och det finns behov att ta del av deltagarnas upplevelse för att kunna utveckla interventionen för svenska förhållanden. Syfte Syftet med studien är att beskriva deltagarnas upplevelse av MS fatigue kursens betydelse i deras vardag. Metod Kvalitativ metod med induktiv ansats. Fyra intervjuer genomfördes. Datamaterialet analyserades med kvalitativ innehållsanalys. Resultat Analysen resulterade i tre kategorier; förståelse ger trygghet, hitta sin aktivitetsbalans och förändrad självbild. Slutsats Resultatet visar på effekter på hantering av fatigue, balans i vardagen och självkänsla. Deltagarna i MS fatigue kursen har genererat kunskap som bidragit till känslan av trygghet. De har tagit till sig vissa strategier angående planering, prioritering och återhämtning i vardagen vilket bidragit till aktivitetsbalans. En förändrad självbild är resultatet av känslan av att duga och kraften att kommunicera sina behov.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectqualitative designsv
dc.subjectoccupational therapysv
dc.subjectmultiple sclerosissv
dc.subjectfatiguesv
dc.titleUPPLEVELSEN AV MS FATIGUE KURSENS BETYDELSE I VARDAGEN FÖR PERSONER MED MULTIPEL SKLEROS.sv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologiswe
dc.contributor.departmentGothenburg University/Institute of Neuroscience and Physiologyen
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record